Η αδυναμία του ΔΕΔΔΗΕ να μετρήσει εγκαίρως την κατανάλωση έφερε μεγάλες αυξήσεις στους λογαριασμούς

από fimotro

Αναλυτικό ρεπορτάζ της Καθημερινής για “ηλεκτροσόκ” από τους οκταμήνου

Σημαντικό πρόβλημα σε χιλιάδες καταναλωτές ρεύματος προκαλεί η αδυναμία του ΔΕΔΔΗΕ να μετρήσει την κατανάλωση εγκαίρως, με αποτέλεσμα πολύ συχνά να λαμβάνουν εκκαθαριστικό οκταμήνου αντί τετραμήνου. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή» το ποσό που έχει συσσωρευθεί είναι συνήθως υπέρογκο –ειδικά μετά τις μεγάλες αυξήσεις στο ρεύμα, παρά τις επιδοτήσεις– με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να δυσκολεύονται να πληρώσουν τον λογαριασμό τους. Αιτία του κακού είναι το… παλαιολιθικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα σύστημα της «χειροκίνητης» καταμέτρησης της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ μία φορά το τετράμηνο. Ο ΔΕΔΔΗΕ υποβαθμίζει το πρόβλημα κάνοντας λόγο για μικρό αριθμό περιπτώσεων όπου οι μετρητές βρίσκονται σε εσωτερικούς χώρους.

Όπως αναφέρει στο σχετικό ρεπορτάζ η εφημερίδα «Καθημερινή» ένας εκκαθαριστικός λογαριασμός 8μήνου, για παράδειγμα, το διάστημα προ κρίσης δεν προκαλούσε τόσο μεγάλο σοκ, αφού η τιμή της κιλοβατώρας ήταν χαμηλή. Την τρέχουσα περίοδο, ένας εκκαθαριστικός 8μήνου αντί τετραμήνου ή και άνω του έτους σε κάποιες περιπτώσεις, είναι δύσκολο να αποπληρωθεί και εύλογα προκαλεί αγανάκτηση. Ο ΔΕΔΔΗΕ συνηθίζει να υποβαθμίζει το ζήτημα κάνοντας λόγο για ένα μικρό ποσοστό κάποιων εκατοντάδων καταναλωτών στο σύνολο των 7,5 εκατ. μετρητών. Αυτοί, σύμφωνα με κύκλους του ΔΕΔΔΗΕ, είναι συνήθως μετρητές που βρίσκονται σε εσωτερικούς χώρους και που τα συνεργεία δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση για την καταμέτρηση εάν δεν τους ανοίξει κάποιος. Η επιχειρηματολογία του ΔΕΔΔΗΕ δύσκολα πείθει όχι μόνο γιατί ο καθένας στο ευρύτερο προσωπικό και εργασιακό περιβάλλον του έχει πολλές περιπτώσεις εκκαθαριστικών που δεν πήγαν στην ώρα τους χωρίς να συντρέχουν οι λόγοι που επικαλείται ο Διαχειριστής, αλλά και γιατί είναι δύσκολο ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ να έχει μια σαφή εικόνα για τις καταμετρήσεις.

Το έργο της καταμέτρησης έχει ανατεθεί σε ποσοστό 95% σε εργολάβους, τα συνεργεία των οποίων δεν είναι εύκολο να ελεγχθούν παρά τα διάφορα εργαλεία που εφαρμόζει. Η εφημερίδα «Καθημερινή», για παράδειγμα, έχει στη διάθεσή της στοιχεία για περίπτωση εκκαθαριστικών λογαριασμών περιόδου Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου για μετρητές στην περιοχή Αγ. Δημητρίου που έχει πρόσβαση οποιοσδήποτε, αφού βρίσκονται στην πυλωτή. Αλλος εκκαθαριστικός 8μήνου στον Πειραιά σε μετρητές που οι ένοικοι βρίσκονται επί 24ώρου βάσεως στο σπίτι τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας.

Οι καταναλωτές είναι επίσης αδύνατον να ελέγξουν ακριβώς τι πληρώνουν για το ρεύμα στο τετράμηνο, αφού η τιμή της κιλοβατώρας αλλάζει πλέον ανά μήνα αλλά η καταμέτρηση γίνεται ανά τετράμηνο. Οι προμηθευτές επιμερίζουν τη συνολική κατανάλωση του τετραμήνου ανά μήνα και χρεώνουν με βάση την αντίστοιχη μηνιαία τιμή, μηχανισμός που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική μηνιαία κατανάλωση, κάτι που διαφοροποιεί και το πραγματικό κόστος. «Δεχόμαστε την έκθεση του Διαχειριστή που δείχνει ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί. Δεν μπορούμε να τσεκάρουμε μεμονωμένες περιπτώσεις», δηλώνουν από τη ΡΑΕ στην «K», επισημαίνοντας πάντως μια γενικότερη δυσκολία συνεργασίας με τον ΔΕΔΔΗΕ σε ζητήματα της αγοράς.

Μια αντίστοιχη εικόνα δυστοκίας μεταφέρεται και από την πλευρά του ΔΑΠΕΕΠ που διαχειρίζεται το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται οι επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος. Για να δοθούν οι επιδοτήσεις στους παρόχους θα πρέπει ο ΔΑΠΕΕΠ να διασταυρώσει τα στοιχεία των καταναλώσεων που δίνει ο κάθε πάροχος με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ τα οποία φτάνουν στον ΔΑΠΕΕΠ με μεγάλη καθυστέρηση. Η εκκαθάριση για το 2021 στάλθηκε από τον ΔΕΔΔΗΕ στον ΔΑΠΕΕΠ προ μιας εβδομάδος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα