Υπ. Εργασίας: 8 αλήθειες στα ισάριθμα fake news του ΣΥΡΙΖΑ για το νέο επικουρικό

από fimotro

Νέο γύρο αντιπαράθεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ πυροδοτούν οι ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου για τις επικουρικές συντάξεις που θα «χτίζουν» από 1ης/1/2022 οι νέοι ως 35 ετών, βασιζόμενοι στις δικές τους εισφορές, που θα μπορούν να τις αποταμιεύουν και να τις επενδύουν για να έχουν καλύτερες συντάξεις από αυτές που θα πάρουν οι γονείς τους, παραμένοντας στο σημερινό σύστημα.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Κώστα Κατίκου στον Ελεύθερο Τύπο, ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται ότι με τις ρυθμίσεις ιδιωτικοποιείται η επικουρική ασφάλιση, υπάρχει κίνδυνος χρεοκοπίας και απώλειας εισφορών και συντάξεων για τους νέους και προεξοφλεί μείωση και των σημερινών επικουρικών.

Το υπουργείο Εργασίας κάνει λόγο για 8 fake news του ΣΥΡΙΖΑ και απαντά με 8 αλήθειες στους μύθους που καλλιεργούνται ως εξής:

  1. Για το ότι το νέο σύστημα δεν θα οδηγήσει σε αύξηση των επικουρικών συντάξεων, παραθέτει στοιχεία που δείχνουν ότι σήμερα η μηνιαία επικουρική σύνταξη ασφαλισμένου με μέσο ετήσιο μισθό 14.000 ευρώ και 40 έτη ασφάλισης ανέρχεται σε 235 ευρώ, ενώ με το νέο σύστημα μπορεί να φτάσει στα 326 ευρώ (βάσει αποδόσεων των αποθεματικών του ΕΦΚΑ) ή και στα 479 ευρώ με βάση τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ που έχουν κεφαλαιοποιητικά συστήματα με υψηλότερες αποδόσεις.
  2. Για το ότι τα κεφαλαιοποιητικά συστήματα δεν χρησιμοποιούνται στις περισσότερες χώρες, παραθέτει στοιχεία των χωρών του ΟΟΣΑ (που είναι οι ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου), σύμφωνα με τα οποία πάνω από το 50% των εργαζομένων καλύπτεται συμπληρωματικά από κάποιο κεφαλαιοποιητικό πρόγραμμα ασφάλισης. Ενδεικτικά το 55% των ασφαλισμένων στη Γερμανία, το 50% στο Βέλγιο και το 32% στη Γαλλία, ενώ το 100% των Σουηδών και το 80% των Δανών ασφαλισμένων καλύπτονται από δημόσια υποχρεωτική κεφαλαιοποιητική ασφάλιση. Η Ελλάδα είναι τελευταία στη λίστα και με το νομοσχέδιο υιοθετεί το σκανδιναβικό μοντέλο, που είναι το δημόσιο κεφαλαιοποιητικό σύστημα.
  3. Για το ότι 18 από 30 χώρες που είχαν κεφαλαιοποιητικά συστήματα τα εγκατέλειψαν, η αλήθεια είναι ότι αυτές ανήκουν στα αποτυχημένα παραδείγματα λατινοαμερικανικών χωρών (Βενεζουέλα, Κολομβία, Ισημερινός, Βολιβία), αφρικανικών χωρών (Νιγηρία, Γκάνα) και χωρών του πρώην ανατολικού μπλοκ (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ρωσία, Αρμενία). Οι χώρες αυτές ιδιωτικοποίησαν πλήρως την κοινωνική τους ασφάλιση. Η Ελλάδα, αντιθέτως, εισάγει κεφαλαιοποιητικά στοιχεία στην κοινωνική ασφάλιση διατηρώντας τον δημόσιο χαρακτήρα της, όπως η Σουηδία, η Ολλανδία, η Δανία. «Αν ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι η Ελλάδα βρίσκεται πιο κοντά στη Βενεζουέλα και την Γκάνα από ό,τι στις σκανδιναβικές χώρες, να μας το πει», λέει το υπουργείο. Οσο για το «ασφαλιστικό Πινοσέτ» (κεφαλαιοποιητικό της Χιλής), το υπουργείο εξηγεί ότι η Χιλή μετέτρεψε όλο το σύστημά της σε κεφαλαιοποιητικό και ταυτόχρονα το ιδιωτικοποίησε. Η Ελλάδα κρατάει αναδιανεμητική την κύρια ασφάλιση (σ.σ.: που αποτελεί το 80% σε επίπεδο δαπάνης του ασφαλιστικού μας συστήματος) και εισάγονται κεφαλαιοποιητικά στοιχεία σε μέρος μόνο της επικουρικής ασφάλισης.
  4. Για τoκόστος μετάβασης που είναι απαγορευτικό, η αλήθεια είναι ότι για την περίοδο 2022-2070 θα απαιτηθούν 56 δισ. ευρώ ενώ το όφελος της μεταρρύθμισης θα είναι 50 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο, άρα το πραγματικό κόστος είναι 6 δισ. ευρώ (56-50=6) για 50 χρόνια, δηλαδή 120 εκατ. ευρώ το χρόνο, τη στιγμή που σήμερα το κράτος δίνει για χρηματοδότηση των συντάξεων 15 δισ. ευρώ κάθε χρόνο.
  5. Για τα περί ιδιωτικοποίησης της επικουρικής ασφάλισης, το υπουργείο λέει μεταξύ άλλων: «Δεν είμαστε κατά των ιδιωτικοποιήσεων. Αλλο όμως κεφαλαιοποίηση, άλλο ιδιωτικοποίηση. Μέσω των «ατομικών κουμπαράδων» των νέων ασφαλισμένων που θα τηρούνται από ένα νέο δημόσιο Ταμείο, θα διαλέγουν το επενδυτικό τους προφίλ και θα τους δίνεται περισσότερος έλεγχος στη σύνταξή τους. Ο ΣΥΡΙΖΑ αρνείται στους νέους τη δυνατότητα να έχουν περισσότερο έλεγχο πάνω στις συντάξεις τους;».
  6. Για τα περί τζόγου με τις εισφορές των νέων ασφαλισμένων, το υπουργείο αντιτείνει ότι ο νέος νόμος συνοδεύεται από διπλή εγγύηση. Η πρώτη είναι ότι δεν θα αλλάξει απολύτως τίποτε για τους σημερινούς ασφαλισμένους και το όποιο δημοσιονομικό κόστος δημιουργηθεί θα καλυφθεί από τον Προϋπολογισμό, ώστε να μην επηρεαστεί καθόλου το ύψος των επικουρικών συντάξεων των σημερινών ασφαλισμένων. Η δεύτερη εγγύηση είναι για τους νέους ασφαλισμένους και συνίσταται στο ότι ακόμα και αν κάτι δεν πάει καλά με τις επενδύσεις, το κράτος θα τους δώσει σύνταξη ίση με τις εισφορές που κατέβαλαν, συν τον πληθωρισμό».
  7. Στα περί ακαταδίωκτου από ποινικές ευθύνες της διοίκησης του νέου Ταμείου που θα διαχειρίζεται τις εισφορές των νέων ασφαλισμένων, το υπουργείο παραθέτει το άρθρο 19 του νομοσχεδίου, που λέει ότι τα μέλη του Δ.Σ. του νέου Ταμείου διώκονται τόσο για δόλο όσο και για βαριά αμέλεια. «Πού είδε λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ το ακαταδίωκτο;», λέει το υπουργείο, αποκαλύπτοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, σε ανάλογη περίπτωση για το Δ.Σ. της ΑΑΔΕ, με το νόμο 4389/16 είχε προβλέψει δίωξη μόνο για δόλο και όχι για βαριά αμέλεια, όπως κάνει τώρα η Ν.Δ. στο νέο επικουρικό.
  8. Για τα περί αλλαγών που είναι μονόδρομος λόγω δημογραφικού προβλήματος, το υπουργείο αναφέρει μεν ότι υπάρχει πρόβλημα, μια που η αναλογία ασφαλισμένων/συνταξιούχων είναι 1,7 προς 1 (αντί 4 προς 1), αλλά συμπληρώνει ότι η κυβέρνηση εφαρμόζει στοιχεία του κεφαλαιοποιητικού συστήματος μόνο στην επικουρική ασφάλιση και μόνο σε ένα μέρος της. Δεν το εφαρμόζει σε όλη του την έκταση, πρώτον διότι έχει προηγηθεί παρέμβαση με τον ν. 4670/2020 για την κύρια σύνταξη και, δεύτερον, γιατί δεν θέλουμε να «βάλουμε όλα τα αβγά στο ίδιο καλάθι».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα