Cyber Monday: Οδηγός προστασίας για ηλεκτρονικούς καταναλωτές

από fimotro

Τι μπορεί να κάνει ο ψηφιακός καταναλωτής για να προστατευθεί;

Μπορεί η Black Friday να μην έχει ακόμα τελειώσει, καθώς πολλά καταστήματα έχουν δώσει… παράταση στις εκπτώσεις, ωστόσο οι καταναλωτές αναμένουν με ανυπομονησία και τη Cyber Monday 2022.

Μια ακόμη μέρα μεγάλων προσφορών σε αμέτρητα προϊόντα έρχεται, σήμερα, Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2022, και όσοι δεν πρόλαβαν τις προσφορές της Black Friday, δεν χρειάζεται να ανησυχούν, καθώς σε λίγες ώρες… θα τους αποζημιώσει η Cyber Monday.

Όπως και η «Black Friday» έτσι και η «Cyber Monday» αναπτύχθηκαν πολύ την περίοδο των lockdowns και της πανδημίας, έπειτα από μια σταθερά ανοδική πορεία, και ήρθαν για να μείνουν. Ο λόγος για τις ηλεκτρονικές αγορές, οι οποίες τόσο την εβδομάδα που διαρκεί η ελληνική «Black Friday» όσο και ενόψει της μεθαυριανής «Cyber Monday» έχουν την τιμητική τους. Ταυτόχρονα όμως ο ψηφιακός κόσμος έχει τους απατεώνες του και γι’ αυτό απαιτείται μεγάλη προσοχή, ειδικά καθώς αρκετοί καταναλωτές δεν έχουν μεγάλη πείρα στις ψηφιακές αγορές.

Τις προηγούμενες ημέρες, εταιρείες που ειδικεύονται στην προστασία των ηλεκτρονικών υπολογιστών και της διαδικτυακής πλοήγησης προειδοποίησαν για μια νέα έξαρση στις επιθέσεις απόσπασης στοιχείων, που δίνουν πρόσβαση σε πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες και τραπεζικούς λογαριασμούς. Μάλιστα, για μία κατηγορία, τις επιθέσεις μέσω Banking Trojans, υπήρξε η εκτίμηση πως διπλασιάστηκαν φέτος σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σε διεθνές πάντα επίπεδο, αλλά αυτό έχει την αντανάκλασή του και στην Ελλάδα.

Οι «τραπεζικοί Δούρειοι Ιπποι» κλέβουν τραπεζικά διαπιστευτήρια, δηλαδή κωδικούς και άλλους τρόπους πρόσβασης σε προσωπικούς τραπεζικούς λογαριασμούς, που φροντίζουν στη συνέχεια να ξαφρίζουν. Επίσης μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε έναν αριθμό πιστωτικής κάρτας, να υποκλέψουν κωδικό, όνομα, ημερομηνία λήξης και CVV, και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουν την κάρτα κατά το δοκούν ή να πουλήσουν τα στοιχεία της.

Συνηθισμένες παγίδες
Ένας τρόπος παγίδευσης είναι η δημιουργία εικονικού ψηφιακού καταστήματος – είτε πλαστό αντίγραφο υπαρκτού ιστοτόπου είτε δημιουργία ενός εντελώς ψεύτικου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως αναφέρει έκθεση της εταιρείας Kaspersky, είναι η χρήση μιας δημοφιλούς υπηρεσίας που ονομάζεται Afterpay (Clearpay στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ιταλία), με 20 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες σε όλο τον κόσμο. «Οι δράστες δημιούργησαν μια σελίδα που μιμείται τον επίσημο ιστότοπο, εξαπατώντας τα ανυποψίαστα θύματα ώστε να εισάγουν τον αριθμό της πιστωτικής τους κάρτας και το CVV σε ψεύτικη φόρμα. Αφού ο χρήστης εισαγάγει τα στοιχεία του, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου θα προσπαθήσουν να κλέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από αυτή την κάρτα», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Τι μπορεί να κάνει ο ψηφιακός καταναλωτής για να προστατευθεί; Το πρώτο είναι να είναι υποψιασμένος και προσεκτικός, ενήμερος για τους κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίσει. Να φροντίζει η συσκευή που χρησιμοποιεί να είναι όσο το δυνατόν προστατευμένη, με ενημερωμένα συστήματα και λογισμικό προστασίας. Αποφεύγουμε να ανοίγουμε συνδέσμους ή συνημμένα από ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή άλλα μέσα δικτύωσης, όταν δεν είμαστε σίγουροι για το ασφαλές περιεχόμενό τους.

Δεύτερον, επιλέγουμε για τις αγορές μας αξιόπιστα καταστήματα. Η μακρόχρονη λειτουργία τους, η ύπαρξη φυσικής έδρας, με διεύθυνση και σταθερό τηλέφωνο, αποτελούν σημαντικά στοιχεία. Καλό είναι να ελέγχονται όλες οι πληροφορίες από την ιστοσελίδα του και να διαβάζουμε κριτικές για το κατάστημα σε ανεξάρτητο – τρίτο ιστότοπο, πάντα όμως με κριτικό τρόπο, καθώς μπορεί να είναι κατασκευασμένες.

Πριν πληρώσουμε
Πριν από την πληρωμή πρέπει να ελέγχουμε πως ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή ψηφιακό χώρο για τη χρήση πιστωτικής κάρτας. Οπωσδήποτε η ηλεκτρονική διεύθυνση του ηλεκτρονικού καταστήματος πρέπει να ξεκινάει με τη μορφή HTTPS, κάτι που υποδηλώνει πως το e-shop διαθέτει SSL (Secure Sockets Layer), δηλαδή πρωτόκολλο ασφαλούς μετάδοσης ευαίσθητων δεδομένων στο Διαδίκτυο, και να φέρει λουκετάκι στην αρχή.

Ακόμα, τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτουν σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων. Αρα κι αυτό το στοιχείο πρέπει να ελέγχεται στην ιστοσελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος.

Επίσης, ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται απέναντι στις υπερβολικά χαμηλές τιμές. Κατ’ αρχάς αυτές λειτουργούν ως δόλωμα για ψηφιακό phishing, προσέλκυση πελατείας και υποκλοπή στοιχείων. Ακόμα όμως και να μη συμβαίνει αυτό, περιπτώσεις τεράστιων εκπτώσεων μπορεί να κρύβουν πλαστά, παραποιημένα ή ακατάλληλα προϊόντα.

Επίσης, σε μια σωστή αγορά οι καταναλωτές λαμβάνουν μήνυμα με επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία πρέπει να ελέγχουν και να φυλάσσουν. Τέλος, εάν υπάρξει οποιαδήποτε ένδειξη προβληματικής συναλλαγής πρέπει οι καταναλωτές να κινηθούν άμεσα σε αμφισβήτησή της προς την τράπεζά τους και να μπλοκάρουν τις κάρτες τους.

Black Friday: «Βούλιαξαν» από κόσμο οι εμπορικοί δρόμοι – Μεγάλες προσφορές
Η Black Friday έβγαλε τον κόσμο στους δρόμους, με πολλά καταστήματα να γεμίζουν από το πρωί. Τα πρώτα στοιχεία προκαλούν ικανοποίηση, αφού δείχνουν ότι ο στόχος επετεύχθη…

H Black Friday μπορεί φέτος να μην είχε τις ουρές του 2015, όμως όπως δείχνουν τα πρώτα στοιχεία ήταν αρκετή για να δώσει οικονομική ανάσα σε μια σειρά από επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το Εμπορικό – Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, οι αγορές σε σχέση με πέρυσι αυξήθηκαν κατά 10 – 12%, με τους καταναλωτές να έχουν κάνει την έρευνα αγοράς και να πηγαίνουν στα προϊόντα που βρίσκονταν σε προσφορά.

Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: «Θετικά λειτούργησε για την περίοδο των Black Friday προσφορών στις αγορές της Αττικής η κατάργηση των φθινοπωρινών ενδιάμεσων εκπτώσεων προσελκύοντας έτσι το ενδιαφέρον των καταναλωτών περισσότερο από κάθε προηγούμενη χρονιά, αφού ουσιαστικά έφερε μια ελκυστική εκπτωτική περίοδο στο τέλος του μήνα και πολύ πιο κοντά στα Χριστούγεννα.

Πολύ καλή εξελίχθηκε η εμπορική κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, τα πολυκαταστήματα, υπερκαταστήματα, εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά. Οι 9 στις 10 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με τη μεγαλύτερη συμμετοχή τους αξιοποίησαν υπέρ τους το γνωστό πλέον market event, ενώ φέτος συμμετείχαν ακόμη περισσότερα σούπερ μάρκετ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα