Πώς συμβάλλει το gaming στην κοινωνικοποίηση των παικτών
Gaming και κοινωνική ζωή. Οι ικανότητες, που αναπτύσσονται, μέσα από το παιχνίδι πολλαπλών παικτών. Παιχνίδι και ψυχική υγεία. Πώς φαντάζει το μέλλον
Η ραγδαία άνοδος, που έχει γνωρίσει τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των βιντεοπαιχνιδιών, που συνδυάζουν την κοινωνική δραστηριότητα, έχει ουσιαστικά μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται ονλάιν οι παίκτες. Οι παλιότεροι μπορούν να θυμηθούν ξεκάθαρα, πως το gaming κάποτε θεωρούταν μια ενασχόληση για τα μοναχικά άτομα. Αυτό, όμως, σήμερα έχει αλλάξει, καθώς η βιομηχανία έχει εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο, με σημαντικές κοινωνικές διαδράσεις σε διάφορες κοινότητες. Τα παιχνίδια, που παίζονται ταυτόχρονα από πολλούς παίκτες, φιλοξενούν ενδιαφέρουσες και μοναδικές εμπειρίες. Την ίδια στιγμή, οι διάφορες πλατφόρμες, από τα διαδικτυακά καζίνο, όπως, πχ, το Bwin Casino gr, έως τις γνωστές παιχνιδομηχανές ή τις πλατφόρμες μετάδοσης, φιλοξενούν συναντήσεις παικτών, για την ανταλλαγή συμβουλών, τη συνεργασία, την ανάπτυξη της ομαδικής δουλειάς, του θεμιτού ανταγωνισμού, αλλά και της ανταλλαγής ιστοριών.
Η ανάπτυξη του κοινωνικού gaming
Η κοινωνική πλευρά των παιχνιδιών αναπτύχθηκε χέρι – χέρι με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Από την αρχή τους, ήδη από τα παιχνίδια με κερματοδέκτη, είτε για έναν παίκτη είτε για περισσότερους, ήταν εμφανής η ενθάρρυνση της διαπροσωπικής επικοινωνίας. Οι παίκτες συγκεντρώνονταν στους χώρους και τα καταστήματα που φιλοξενούσαν τα παιχνίδια αυτά και:
- συναγωνίζονταν για το υψηλότερο σκορ,
- έπαιζαν πλάι – πλάι στην ίδια οθόνη με διαφορετικά χειριστήρια (μοχλούς),
- συνεργάζονταν για να βγάλουν ένα επίπεδο ή να τερματίσουν ένα παιχνίδι.
Η έλευση, στη δεκαετία του ’90 και του 2000, του online gaming αποτέλεσε επανάσταση στη βιομηχανία, αφού οι παίκτες δεν χρειαζόταν πια να βγουν από το σπίτι τους για να παίξουν με άλλους. Πολύ γνωστά και επιτυχημένα παιχνίδια για πολλούς παίκτες (FPS – First Person Shooters, δηλαδή παιχνίδια βολών σε πρώτο πρόσωπο) και άλλες συνεργατικές εμπειρίες αποτέλεσαν την κυρίαρχη δύναμη στο τοπίο του gaming για χρόνια, προσφέροντας στους παίκτες τη δυνατότητα να έχουν κοινωνικές διαδράσεις μέσω Διαδικτύου.Σήμερα, το gaming είναι μια βαθιά κοινωνική δραστηριότητα, με πλατφόρμες όπως:
- Discord,
- Twitch,
- και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,
να ενισχύουν το ίδιο το παιχνίδι. Πολλοί παίκτες δεν παίζουν απλά παιχνίδια, αλλά παρακολουθούν και μεταδόσεις άλλων παικτών, συμμετέχουν σε φόρουμ και δημιουργούν περιεχόμενο, βάζοντας την προσωπική τους πινελιά τόσο στο gaming, όσο και στην κοινωνική τους ζωή.
Ονλάιν παιχνίδια πολλαπλών παικτών και κοινωνική διάδραση
Μια από τις πιο σημαντικές λειτουργίες των παιχνιδιών, με τις οποίες υποστηρίζουν την κοινωνικοποίηση, είναι η δυνατότητα να παίζονται ταυτόχρονα από πολλούς παίκτες (multiplayer). Πολύ σημαντικοί τίτλοι, όπως τα Fortnite, Call of Duty, League of Legends και πολλά άλλα, βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην ομαδικότητα, την επικοινωνία και τη συνεργασία. Οι παίκτες πρέπει να καταστρώνουν στρατηγικές, να συνεργάζονται και να προσαρμόζονται στο στυλ παιχνιδιού των συμπαικτών τους, κάτι που, συχνά, ενισχύσει τις μεταξύ τους σχέσεις.
Την ίδια στιγμή, φυσικά, σπάζουν οι γεωγραφικοί φραγμοί, με φίλους και συγγενείς, που χωρίζονται από τις φυσικές αποστάσεις, να διατηρούν ζωντανές τις μεταξύ τους σχέσεις παίζοντας παιχνίδια. Πολλοί, μάλιστα, έχουν σχηματίσει μακροχρόνιους δεσμούς με ανθρώπους, με τους οποίους ξεκίνησαν απλά ως συμπαίκτες. Οι κοινές εμπειρίες εντός του παιχνιδιού συμβάλλουν αποφασιστικά στο χτίσιμο ισχυρών συναισθηματικών δεσμών μεταξύ των παικτών, που οδηγούν αναπόφευκτα σε δυνατές φιλίες.
Η αξία του ομαδικού παιχνιδιού
Τα παιχνίδια συνεργασίας, όπου οι παίκτες συνεργάζονται, ώστε να επιτύχουν έναν κοινό στόχο, ενθαρρύνουν την ομαδικότητα και ενισχύουν ικανότητες, όπως η επίλυση προβλημάτων κ.α. Στα παιχνίδια αυτού του είδους, όπως, για παράδειγμα, το Minecraft, το Among Us κλπ, οι παίκτες συνεργάζονται και συντονίζουν τη δράση τους, ώστε να προχωρήσουν παραπέρα, ενισχύοντας, έτσι, την κοινωνικότητά τους, μέσα από τη σωστή και ξεκάθαρη έκφραση και έκθεση των ιδεών τους, αλλά και την επικοινωνία και την ικανότητα να ακούν και να κατανοούν τους άλλους.
Οι ικανότητες αυτές δεν ωφελούν μόνο στο παιχνίδι, αλλά σε όλες τις εκφάνσεις της προσωπικής ζωής. Πολλοί gamers αναδεικνύονται σε ηγετικές θέσεις, έχοντας αναπτύξει ικανότητες, όπως η προσαρμοστικότητα, η συεργασία και η διαπραγμάτευση.
Επίδραση στην ψυχική υγεία
Η θετική επίδραση της κοινωνικοποίησης, που μπορεί κανείς να επιτύχει μέσα από τα παιχνίδια πολλαπλών παικτών, είναι πια καταγεγραμμένη και εμπεριστατωμένη. Άτομα, που δυσκολεύονται με τις διαπροσωπικές κοινωνικές συμπεριφορές, διαπιστώνουν, πως βοηθιούνται ιδιαίτερα από το άνετο περιβάλλον ενός παιχνιδιού, μέσα στο οποίο και επικοινωνούν και ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους. Εξάλλου, παίκτες με αγχώδη διαταραχή και κοινωνικές δυσκολίες εκφράζονται πολύ ευκολότερα μέσα από ένα παιχνίδι, κάτι που οδηγεί σε σημαντική βελτίωση του αυτοσεβασμού τους και της κοινωνικοποίησής τους.
Εξάλλου, τα ομαδικά παιχνίδια βοηθούν στη μείωση της μοναχικότητας. Μέσα από όλα αυτά, βελτιώνεται σημαντικά η ψυχική υγεία των παικτών, οι οποίοι νιώθουν να δημιουργούν σχέσεις πιο εύκολα. Φυσικά, από όλα τα παραπάνω δεν λείπουν και οι επικίνδυνες πλευρές, μιας και, όπως σε όλα, εμπλέκεται ο ανθρώπινος παράγοντας. Η έλλειψη λογοδοσίας, που δίνει σε πολλούς η ανωνυμία, που μπορεί να προσφέρει το Ίντερνετ, μπορεί να αποδειχθεί κακός σύμβουλος και παράγοντας, που ενισχύει την πολύ αρνητική συμπεριφορά και την τοξικότητα. Οι παίκτες θα πρέπει να μπορούν να εντοπίσουν αυτά τα άτομα και να τα αποκλείουν από τους κύκλους τους, προτού μπορέσουν να προκαλέσουν ζημιά.
Το μέλλον του κοινωνικού παιχνιδιού
Η πρόοδος της τεχνολογίας έχει οδηγήσει σε σημαντική ανάπτυξη το κοινωνικό παιχνίδι. Η είσοδος μηχανισμών, όπως η Εικονική και η Επαυξημένη Πραγματικότητα, τα τσατ ρουμ κλπ, έχουν δώσει νέα μορφή σε μια από τις πιο αγαπημένες ασχολίες νέων και μεγαλύτερων. Το μέλλον των κοινωνικών παιχνιδιών φαίνεται λαμπρό, μιας και ήδη καταλαμβάνουν τεράστιο μέρος της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας. Αυτό, που μένει, είναι να περιμένουμε τα καλύτερα.