Παγωμένη η αγορά πετρελαίου – Ενδιαφέρον μόνο στη Β. Ελλάδα

από fimotro

«Μουδιασμένα» κινείται η αγορά του πετρελαίου θέρμανσης ένα 20ήμερο και πλέον από την εκκίνηση (15/10) της διάθεσής του, σύμφωνα με φορείς του κλάδου. Εξαίρεση αποτελεί η Βόρεια Ελλάδα, όπου καταγράφηκε αυξημένο ενδιαφέρον για παραγγελίες, τόσο σε σύγκριση με πέρυσι όσο και με προ κορονοϊού χρονιές, κυρίως λόγω των κακών καιρικών συνθηκών τον περασμένο Οκτώβριο.

Μιλώντας στον «Ε.Τ.» ο τέως πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασμάτογλου, σημείωσε πως ο μέσος όρος παραγγελιών ανά καταναλωτή, πανελλαδικά, κυμαίνεται στα 500 λίτρα. Πρόκειται για ποσότητα που αγοράζει -κατά βάση- ο λεγόμενος «έκτακτος» καταναλωτής (300-500 λίτρα) πετρελαίου θέρμανσης κι όχι ο τακτικός (1.000 λίτρα περίπου).

Οσον αφορά στο κόστος, ενδεικτικά αναφέρεται πως την περασμένη Πέμπτη (4/11), η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης διαμορφώθηκε στο 1,166 ευρώ το λίτρο, σύμφωνα με στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ). Κι ενώ κινείται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με πέρυσι (0,789 ευρώ ήταν μέση τιμή πώλησης στις 4.11.2020 ), είναι φθηνότερο, πλέον, από άλλες θερμαντικές πηγές ενέργειας, π.χ. φυσικό αέριο. Η διαφορά της τάξεως του 20% που καταγραφόταν πέρυσι υπέρ του φυσικού αερίου δεν υφίσταται πλέον. Εφτασε, μάλιστα, να πωλείται ακριβότερα από το πετρέλαιο θέρμανσης.

Προ ημερών, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), Γιάννης Αληγιζάκης, ανέφερε πως η τιμή του φυσικού αερίου ήταν κατά 2% πιο…τσιμπημένη, σε σχέση με αυτήν του πετρελαίου θέρμανσης, καθώς ανήλθε σε 0,974 ευρώ ανά kWh, έναντι 0,955 ευρώ ανά kWh, αντίστοιχα (αναγωγή τιμών σε κιλοβατώρες για να είναι δόκιμη η σύγκριση).

Βόρεια Ελλάδα

Αναφερόμενος στην περίπτωση της Βόρειας Ελλάδας, ο νέος πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, Θέμης Κιουρτζής, επεσήμανε στον «Ε.Τ.» πως υπάρχουν αρκετές παραγγελίες. «Είναι μιας καλής χρονιάς η αρχή», είπε, χαρακτηριστικά, σε σχέση με τη ζήτηση που καταγράφεται κατά τις πρώτες ημέρες διάθεσης του καυσίμου.

Υπενθυμίζεται πως το πετρέλαιο θέρμανσης διατίθεται από τις 15 Οκτωβρίου στο καταναλωτικό κοινό, με τιμή εκκίνησης για φέτος το 1,16 ευρώ το λίτρο, από 0,798 ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020. Μάλιστα, ο κ. Κιουρτζής υποστήριξε πως, ειδικά για φέτος, λόγω των διεθνών εξελίξεων που επηρεάζουν και την εγχώρια αγορά, θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει νωρίτερα η διάθεσή του, στις αρχές Οκτωβρίου συγκεκριμένα. Κι αυτό διότι έχοντας γνώση πως οι τιμές κινούνται αυξητικά, αν ο καταναλωτής είχε τη δυνατότητα να προμηθευτεί νωρίτερα το πετρέλαιο θέρμανσης θα το αγόραζε κι φθηνότερα.

Επιπρόσθετα, εξήγησε πως στη Βόρεια Ελλάδα οι παραγγελίες ήταν αυξημένες λόγω της κακοκαιρίας, καθώς στο συγκεκριμένο τμήμα της χώρας καταγράφηκαν χαμηλές θερμοκρασίες από το φθινόπωρο. Οπου, όμως, ο υδράργυρος διατηρείται σε υψηλά επίπεδα το ενδιαφέρον για παραγγελίες δεν ήταν ίδιας έντασης – όπως ήταν επόμενο.

Φοβούνται χειρότερα

Παράλληλα, υπάρχουν περιπτώσεις καταναλωτών, στο σύνολο της χώρας, οι οποίοι προμηθεύονται από νωρίς πετρέλαιο θέρμανσης για να μη ρισκάρουν μια ακόμη πιο «τσιμπημένη» τιμή, μελλοντικά.

Αξίζει να επισημανθεί πως κάποιοι καταναλωτές προχώρησαν σε παραγγελίες από νωρίς, διότι δεν είχαν αποθέματα από πέρυσι, σε αντίθεση με τα μέσα Οκτωβρίου του 2020. Υπενθυμίζεται πως την άνοιξη του 2020, κατά τη λήξη της περιόδου διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης (εκτάκτως στις 31.5.2020) η μέση τιμή του, πανελλαδικά, διαμορφώθηκε στο 0,76 ευρώ το λίτρο. Οπότε τότε αρκετοί καταναλωτές έσπευσαν, λόγω της χαμηλής τιμής, να κάνουν τις παραγγελίες τους για να έχουν αποθέματα για το χειμώνα.

Την περυσινή άνοιξη, όμως, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης δεν κινήθηκε σε τόσο χαμηλά επίπεδα, ώστε να πράξουν οι καταναλωτές αναλόγως, καθώς κυμαινόταν γύρω από το 1 ευρώ το λίτρο. Στις 18.5.2021, χαρακτηριστικά, διαμορφωνόταν στα 0,950 ευρώ το λίτρο.

Στελέχη της αγοράς σχολίασαν πως στα μέσα Οκτωβρίου του 2020 υπήρξαν καταναλωτές που έσπευσαν να αγοράσουν, παρότι είχαν απόθεμα, ενώ τώρα οι υψηλές τιμές -κατά κύριο λόγο- έχουν λειτουργήσει αποθαρρυντικά.

Επίδομα

Στο μεταξύ, ενώ εκπρόσωποι του κλάδου επικροτούν την απόφαση της κυβέρνησης να διπλασιάσει τα διαθέσιμα κονδύλια για το επίδομα θέρμανσης (από 84 σε 168 εκατ. ευρώ), ταυτόχρονα αναφέρουν πως -δεδομένης της ενεργειακής κρίσης- ιδανικά θα έπρεπε να χορηγηθεί σε όλα τα νοικοκυριά αυτή η στήριξη, άρα να μη λαμβάνονται καθόλου υπόψη εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Ο κ. Κιουρτζής υποστηρίζει ότι το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ένα υπερφολογημένο προϊόν, τονίζοντας πως θα έπρεπε όλα τα καύσιμα να έχουν την ίδια φορολογία.

Με άλλα λόγια, μετέφερε την πάγια θέση της ΠΟΠΕΚ για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Υπόλοιπα καύσιμα

Σύμφωνα με τον ίδιο, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα έπρεπε να κυμαίνεται στα επίπεδα των 0,80-0,85 ευρώ. Οσον αφορά στα υπόλοιπα καύσιμα, σημείωσε πως πάνω από 1,25 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης είναι ακριβό, όπως ακριβά είναι βενζίνη κι υγραέριο κίνησης, όταν κυμαίνονται άνω του 1,50 ευρώ και των 75 λεπτών, αντίστοιχα.

Για την περίπτωση της βενζίνης είπε, μάλιστα, πως λόγω των αυξημένων τιμών ο καταναλωτής αγοράζει μικρότερες ποσότητες. Οπως εξήγησε ο κ. Κιουρτζής, αν παλαιότερα με 20 ευρώ διήνυε κάποιος 100 χλμ., πλέον με το ίδιο ποσό καλύπτει περί τα 80 χλμ. Ενδεικτικά σημειώνεται πως στις 4.11.2021 η τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώθηκε στο 1,775 ευρώ το λίτρο, της αμόλυβδης 100 οκτ. στο 1,932 ευρώ και της super στο 1,811 ευρώ.

Καμπανάκι

Αναφερόμενος στα φαινόμενα παραβατικότητας τόνισε πως «πρέπει, επιτέλους, οι ελεγκτικές αρχές να κάνουν το καθήκον τους ως οφείλουν, καθώς χάνονται εκατομμύρια ετησίως».

Αξίζει να επισημανθεί πως οι καταναλωτές χάνουν 50-90 εκατ. ευρώ, ετησίως, από την αγοραστική τους δύναμη, εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών και τα ταμεία του κράτους… μετρούν απώλειες της τάξεως των 100-150 εκατ. ευρώ από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ).

Με τη γλώσσα των αριθμών

8% υποχώρησαν οι πωλήσεις της αγοράς καυσίμων το 2020 σε σχέση με το 2019. 17% η μείωση στη βενζίνη και 9% στο πετρέλαιο κίνησης

15% αυξήθηκαν οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης το 2020 σε σχέση με το 2019

2% αύξηση καταγράφηκε στις πωλήσεις βενζίνης και 6% στο πετρέλαιο κίνησης στο 8μηνο του 2021

41% «βουτιά» στο πετρέλαιο θέρμανσης στο 8μηνο του 2021

7% οι απώλειες της εσωτερικής αγοράς καυσίμων στο 8μηνο 2021

50-90 εκατ. ευρώ χάνουν οι καταναλωτές εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών

100-150 εκατ. ευρώ η ετήσια χασούρα του κράτους από το λαθρεμπόριο

2020/2019

8% υποχώρησαν οι συνολικές πωλήσεις της αγοράς καυσίμων

17% η μείωση στη βενζίνη

9% υποχώρηση στο πετρέλαιο κίνησης

15% αυξήθηκαν οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης

8μηνο 2021

2% αύξηση καταγράφηκε στις πωλήσεις βενζίνης

6% ενισχύθηκαν οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης

41% «βουτιά» στο πετρέλαιο θέρμανσης

7% οι απώλειες της εσωτερικής αγοράς καυσίμων

 ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ

50-90 εκατ. ευρώ χάνουν οι καταναλωτές εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών

100-150 εκατ. ευρώ η ετήσια χασούρα του κράτους από το λαθρεμπόριο

Εξέλιξη τιμής πετρελαίου θέρμανσης 15.10.2020-15.10.2021

ΗμερομηνίαΤιμή (€)
15.10.20200,798
15.11.20200,794
15.12.20200,839
15.01.20210,873
15.02.20210,913
15.03.20210,962
15.04.20210,959
15.05.20210,955
15.10.20211,160

 Πηγή: Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα