19 Μαρτίου 2024 / 10:46 πμ
19 Μαρτίου 2024 / 10:46 πμ

Οι επιπτώσεις του κορονοϊού στο λιανικό εμπόριο

από fimotro

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΕΜΥ (Ιστιντούτο εμπορίου & υπηρεσιών) και η ΕΣΕΕ (Ελληνική συνομοσπονδία εμπορίου & επιχειρηματικότητας) για το πρώτο εξάμηνο του 2020, επιχειρείται μία πρώτη αποτίμηση των οικονομικών επιπτώσεων του κορονοϊού στο λιανεμπόριο. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε πανελλαδικό δείγμα εμπορικών επιχειρήσεων.

Γράφει ο Γιάννης Αντωνιάδης
Οικονομολόγος

Τα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα είναι πολύ σημαντικά για την συγκρότηση της στρατηγικής των εμπορικών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου (εμπορικά καταστηματα πώλησης ενδυμάτων, υποδημάτων, γραφικής ύλης, οπτικών κτλ) και ταιριάζουν με τα στοιχεία της έρευνας της ΕΛΣΤΑΤ.

Η έρευνα έδειξε ότι 9 στις 10 επιχειρήσεις (η συντριπτική πλειονότητα) θα έχουν το 2020 πτώση του τζίρου τους, συγκριτικά με τον τζίρο που είχαν το 2019.

Η έρευνα επίσης έδειξε ότι ο μέσος όρος του κύκλου εργασιών των εμπορικών επιχειρήσεων λιανικής το 2020 θα κινηθεί στο 50% του περσινού (2019). Αντίστοιχα ο μέσος όρος του τζίρου τους θα είναι μειωμένος κατά 20% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Μία ακόμα επίπτωση της πανδημίας του κορονοϊού είναι ότι οι μισές σχεδόν επιχειρήσεις ακύρωσαν ή ανέβαλαν τα επενδυτικά τους σχέδια. Το αποτέλεσμα αυτής της αποεπένδυσης θα είναι ιδιαίτερα αρνητικό, καθως η στάση των εμπορικών επιχειρησεων λιανικού εμπορίου, δείχνει ότι αυτές οι επενδύσεις δεν είναι σίγουρο ότι πρόκειται να γίνουν σε άλλη χρονική στιγμή στο μέλλον.

Αυτή η αποεπενδυση θα θέσει σε κίνδυνο την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων στο μέλλον, καθώς συνυπάρχουν σε ένα νέο, γεμάτο προκλήσεις οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον.

Η έρευνα καταγραφεί πολλές καθυστερήσεις, καθώς και ακυρώσεις παραγγελιών. 7 στις 10 επιχειρήσεις προχώρησαν σε καθυστερήσεις ή ακυρώσεις των παραγγελιών τους, εξαιτίας του δυσμενους οικονομικού περιβάλλοντος που προκάλεσε η πανδημία.

Παρατηρούνται λοιπόν προβλήματα στην εφοδιήαστική  αλυσίδα και σε διεθνές επίπεδο. Οι μεγαλύτερες και πιο οργανωμένες επιχειρήσεις κερδίζουν νέα μερίδια αγοράς.

Επιπλέον παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα κατά επιμέρους κλάδο οικονομικής δραστηριότητας.

Μεγάλα πρόβλήματα καταγράφονται στον κλάδο ένδυσης και υποδυσης, καθώς και σε άλλους υποκλαδους. Στον κλάδο των τροφίμων η κατάσταση είναι πολύ πιο βελτιωμένη, χωρίς όμως και εδώ να λείπουν κάποια προβλήματα.

Η έρευνα έδειξε κάτι ακόμα σημαντικό. Στα προϊόντα που εμπορεύονται οι εμπορικές επιχειρήσεις αυξάνεται η παρουσία των ελληνικών προϊόντων.

Λόγω της αβεβαιότητας και απαισιοδοξίας που υπάρχει στις εμπορικές επιχειρήσεις λιανεμπορίου, θεωρουν ότι θα αργήσουν να επανέλθουν στην προ πανδημίας κατάσταση.

Το 55% των επιχειρήσεων (6 στις 10 επιχειρησεις) θεωρούν ότι θα χρειαστούν 2 χρόνια για την αποκατάσταση της ομολότητας, ενώ μια στις δέκα εξαρτά την απάντηση του στο αν θα υπάρχει δεύτερο κύμα και τί έντασης θα είναι.

Αντίθετα μόνο το 6,1% των επιχειρήσεων θεωρούν ότι η αγορά έχει επιστρέψει στην προ πανδημίας κατασταση ή θα επιστρέψει στο τρέχον εξάμηνο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

© 2024 fimotro.gr – All Rights Reserved

design & development by Webartstudio.gr

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα