Στο δεύτερο μέρος της έρευνας γύρω από το διορισμό διοίκησης στην ΕΡΤ, μετά από πολλές παρατάσεις και αναβολές διορισμού, θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις και ερμηνείες, που οι κυβερνήσεις-και πολύ περισσότερο τα τελευταία χρόνια- κρύβουν κάτω από το χαλί διότι έτσι τους εξυπηρετεί.
Γράφει ο Πέτρος Κοντραφούρης
Με αφορμή τον διορισμό διοίκησης της ΕΡΤ μέσω ΑΣΕΠ και τη διαμάχη Ζούλα, Παπαιωάνου, ν.5062/2024 και της κυβέρνησης που νομοθέτησε και ψήφισε τον νόμο Κεραμέως, άνοιξε ο ασκός του Αιόλου.
Τι συμβαίνει στο εξωτερικό; Πως διορίζονται εκεί οι διοικήσεις στις δημόσιες τηλεοράσεις; Πως γινόταν ο διορισμός διοικήσεων στην ελληνική δημόσια τηλεόραση; Τι άλλαξε ο νόμος; Ειδικά για την ΕΡΤ είναι αξιοκρατικός η μια επικάλυψη διορισμού προσώπου που θέλει η πολιτική ηγεσία αναζητώντας, ένα «εμβριθή» με λάμψη και γνώσεις πρόσωπο με ηγετικές ικανότητες που θα δώσει κύρος στην δημόσια τηλεόραση;
Η αποχώρηση από την ΕΡΤ του πρώην προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, άναψε φωτιές και μια τηλεοπτική βεντέτα αφού ο ν.5062/2023 δεν του επέτρεπε να συνεχίσει στη δημόσια τηλεόραση. Αν και είχε την εύνοια του ίδιου του πρωθυπουργού δεν μπόρεσε να παραμείνει στη θέση του, παρ΄ότι ο ίδιος το επιθυμούσε διακαώς, αφού κατά την αποψή του προσέφερε πολλά. Τώρα με ποιες γνώσεις και διοικητικές ικανότητες ο ίδιος γνωρίζει.
Πριν καθίσει στην καρέκλα της ηγεσίας της ΕΡΤ, πέρα από τη δημοσιογραφική του ιδιότητα-δεν είναι ούτε ο Dan Rather ούτε ο Gouest-υπηρέτησε σε κομματικές και κυβερνητικές θέσεις. Διευθυντής του γραφείου Τύπου της ΝΔ και διευθυντής του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη πριν ανηφορίσει προς Ραδιομέγαρο.
Ο διορισμός του ήταν απλός. Ο αρμόδιος τότε υφυπουργός, Στέλιος Πέτσας εκτέλεσε τις εντολές Μαξίμου για το νέο ΔΣ της ΕΡΤ με πρόεδρο τον Κωνσταντίνο Ζούλα, και διευθύνοντα τον Γιώργο Γαμπρίτσιο και 3 μέλη.
Η νέα ηγεσία της ΕΡΤ πήγε για ακρόαση στη διάσκεψη προέδρων της Βουλής, σε ένα ρόλο κομπάρσου αφού δεν έχει καμία επιρροή. Είναι μια ιεροτελεστία για να δικαιολογήσουν ένα παιχνίδι ως αυθεντικό ενώ είναι στημένο.
Ίσως κάποιοι να θυμούνται τον διορισμό Ταγματάρχη στην ΕΡΤ επί ΠΑΣΟΚ με την απόρριψη του, από την Ζωή Κωνσταντοπούλου και άλλων στελεχών που έδωσαν αρνητική ψήφο ή τους ήταν αδιάφορος ο διορισμός, αφού η επιλογή ήταν της κυβέρνησης.
Ο διορισμός Κωνσταντίνου Ζούλα και μελών ΔΣ, δεν απαιτούσε πτυχία η άλλες δεξιότητες, ήταν μια απόφαση καθαρά κυβερνητική. Ήρθε λοιπόν ο νόμος Κεραμέως με επιλογή μέσω ΑΣΕΠ, ενέπλεξε μέσα και την ΕΡΤ και έφερε τα πάνω κάτω.
Να θυμίσουμε απλά ότι η ΕΡΤ είναι ένας πολιτιστικός, καλλιτεχνικός, ψυχαγωγικός και ενημερωτικός οργανισμός που δεν μπαίνει σε καλούπια με πτυχία και γραφειοκράτες. Χρειάζεται ένα μίγμα ανθρώπων των τεχνών και των γραμμάτων, που γνωρίζουν από πολιτισμό τέχνες και ενημέρωση. Από τη δημόσια τηλεόραση έχουν περάσει πρόσωπα όλων των αποχρώσεων και πολιτικών ιδεολογιών, πολλοί χωρίς πανεπιστήμια πτυχία που θα ζήλευαν. Πολλοί με διδακτορικά.
Να θυμίσω τον Χρήστο Λεοντή τον ακαδημαϊκό Θανάση Βαλτινό, και πολλούς άλλους που πέρασαν από την ΕΡΤ χωρίς ποτέ να πάρουν πτυχίο ΑΕΙ. Φανταστείτε τον μεγάλο Σπύρο Μελά με τόσο πλούσιομ και καλλιτεχνικό έργο ο ν. Κεραμέως και το ΑΣΕΠ να του στερούσε μια θέση στη δημόσια τηλεόραση.
Να διευκρινίσουμε, ότι ορθώς μέσω ΑΣΕΠ γίνονται όλοι οι διαγωνισμοί, που αφορούν προσωπικό σε δημόσιους φορείς για να περιορίσουν τα πολιτικά ρουσφέτια , αν και υπάρχουν πάντα παραθυράκια. Είναι οξύμωρο και κωμικό όμως ανώτατοι λειτουργοί να εξετάζονται με τη μέθοδο δημοσίων υπαλλήλων.
Έκανα μία έρευνα στην Ευρώπη, έφτασα μέχρι την Κίνα και Ιαπωνία να μάθω για το πώς διορίζονται εκεί οι ηγεσίες στις δημόσιες τηλεοράσεις CCTV Κίνας και NHKΙαπωνίας πέρα από τις ευρωπαϊκές χώρες. Η επιλογή των ηγεσιών γίνεται από την ελεύθερη αγορά, η από το προσωπικό των τηλεοράσεων με πρόσωπα που αποδεδειγμένα μέσα από την εργασία τους τις γνώσεις και την εμπειρία είναι ικανοί για μια τέτοια θέση, καμία σχέση με εξετάσεις τύπου ΑΣΕΠ. Η επιλογή γίνεται από ανεξάρτητες αρχές με βάση τα βιογραφικά και την εμπειρία. Δεν αποκλείονται βέβαια και κυβερνητικές παρεμβάσεις.
Πριν την εφαρμογή του νόμου Κεραμέως ο διορισμός του Κωνσταντίνου Ζούλα και Γιώργου Γαμπρίτσιου με ΔΣ πέρασε ανώδυνα και χωρίς κραδασμούς για την ηγεσία της ΕΡΤ, Τηλεόραση γνώριζαν μόνο δύο άτομα, ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Γμπρίτσιος και ένα μέλος του ΔΣ που δεν θέλω να αναφέρω το όνομά του γιατί είχε οικονομικά προβλήματα και πλειστηριασμούς.
Ο Γιώργος Γαμπρίτσιος ως διευθύνων σύμβουλος με εμπειρία αφού είχε περάσει από την ΕΡΤ και στο παρελθόν, είχε κάποιο όραμα για τη δημόσια τηλεόραση και ξεκίνησε έναν νέο σχεδιασμό. ΕRTFLIX, ERT News και πολλά άλλα. Στην πορεία όμως δημιουργήθηκαν διάφορες φατρίες που δεν άφηναν περιθώρια να συνεχίσει το έργο του. Έτσι μετά από δύο χρόνια παραμονής παραιτήθηκε και άφησε ελεύθερο το πεδίο στους «ειδικούς». Μαζί του λίγο αργότερα αποχώρησαν και δυο στελέχη, Ισαβέλλα Σασλόγλου και Χρύσα Μασούρου που είχαν τηλεοπτικές γνώσεις κατέχοντας θέσεις εντεταλμένων συμβούλων.
Μετά την αποχώρηση Γαμπρίτσιου η κυβέρνηση δεν διόρισε νέο διευθύνοντα. Τη θέση ανέλαβε ο πρόεδρος και από τη θέση του πρόεδρου και διευθύνοντος συμβούλου, με ελεύθερο το πεδίο, άρχισε να υλοποιεί τα σχέδια του προκατόχου του, με τη συμβολή προσώπων της απολύτου εμπιστοσύνης, έχοντας στη διάθεση του τα 200 εκατ. ευρώ το χρόνο να διαχειριστεί εν λευκώ. Αυτά που ακούγονται για έλεγχο από το υπουργείο είναι παραμύθια.
Στο δημόσιο χρήμα υπάρχει πάντα διαφθορά. Πολύ περισσότερο στην ΕΡΤ που είναι ανεξέλικτη. Οι μίζες υπήρχαν και θα υπάρχουν, στις δημόσιες υπηρεσίες είτε αφορούν την πρόσφατη περίπτωση πολεοδομίας στην Χαλκιδική την εφορία της Χαλκίδας η άλλες υπηρεσίες. Πως γίνεται στην ΕΡΤ, π.χ. Αρχελάου 5 να κοστίζει καθημερινά 45.602 ευρώ όπως και άλλες εκπομπές και να μην γνωρίζουμε πως και σε ποιους δίνονται τα χρήματα.
Πως όταν μια εσωτερική εκπομπή της ΕΡΤ κοστίζει 2-3 χιλιάδες ευρώ, και η ίδια εκπομπή με τους ίδιους μηχανισμούς την αναλαμβάνει ιδιώτης εντός ΕΡΤ με τεχνικό και καλλιτεχνικό προσωπικό του φορέα το κόστος γίνεται πενταψήφιο νούμερο για να τραγουδήσουμε το «Γιάννη το φονιά» σε στοίχους Γκάτσου και μουσική Μάνου Χατζηδάκι, κάτι συμβαίνει. Όλα αυτά η νέα διοίκηση θα πρέπει να τα ερευνήσει.
Η προηγούμενη ηγεσία έκανε πολλά λάθη με τη βοήθεια και προσώπων που συμμετείχαν στο πανηγύρι!!! Ελεύθερος πλέον ο πρώην πρόεδρος από θέσεως ισχύος και με τους δικούς του ανθρώπους άλωσε την ΕΡΤ. Έτσι πίστευε ότι έχοντας τον απόλυτο έλεγχο του φορέα θα μπορούσε να παραμείνει στο Ραδιομέγαρο, αφού ο ίδιος όπως είπε, εισηγήθηκε και τη νέα διευθύνουσα σύμβουλο και σαν πακέτο να δώσουν νέα πνοή στη δημόσια τηλεόραση.
Ο νόμος Κεραμέως όμως ανέτρεψε τα σχέδια παραμονής του. Πρώτον, διότι μέσω ΑΣΕΠ θα έπρεπε να δώσει εξετάσεις, γραπτές και προφορικές και δεύτερον το απαιτούμενο πτυχίο ΑΕΙ ήταν αμφιλεγόμενο για το αν υπήρχε. Και εδώ είναι η γελοιοποίηση που αφορά τον ίδιο το νόμο σε ότι αφορά την ΕΡΤ και θα συμφωνήσω απόλυτα με την κριτική του Ανδρέα Ζούλα.
Είναι ηλίθιο και κωμικοτραγικό να ζητάς από έναν άνθρωπο να μπει στη διαδικασία εξετάσεων μέσω ΑΣΕΠ από ένα πρόσωπο που για 5 χρόνια τον έχεις τοποθετήσει σε κορυφαία θέση και τώρα θέλεις να τον εξετάσεις, καμία απολύτως εξαίρεση. Πραγματικά αυτή η άποψη χρίζει ειδικής ψυχιατρικής ερμηνείας η έρευνας για μεταπτυχιακό η διδακτορικό, ώστε να διδάσκεται σε πανεπιστημιακά ιδρύματα.
Δικαιολογημένα λοιπόν ο Κωνσταντίνος Ζούλας δεν θέλησε να πάει σε εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ για να παραμείνει στην ΕΡΤ. Τα 5 χρόνια στο Ραδιομέγαρο έμαθε πολλά, το Φάληρο του είχε στρωμένο τραπέζι και τον περίμενε. Μόνο που ο ΣΚΑΙ δεν είναι ΕΡΤ. Δεν ξέρω αν έμαθε από τηλεόραση, αλλά τα πρόσωπα που μαζεύει στο Φάληρο, προσπαθώντας να αποδυναμώσει την ΕΡΤ, φαίνεται ότι έχει ανοίξει μια βεντέτα με τη δημόσια τηλεόραση, Δύσκολοι καιροί για τηλεοπτικούς πρίγκιπες.
Για την ΕΡΤ ανοίγει μια νέα σελίδα. Έχει πολύ δρόμο μπροστά της. Οι συνεχείς αναβολές και παρατάσεις στη διοικητική πυραμίδα και τα ανώτερα στελέχη, έχουν δημιουργήσει πρόβλημα στο φορέα. Για όλα αυτά και τις επιλογές που αναμένονται θα γράψουμε σε επόμενη ανάρτηση.