24 Απριλίου 2024 / 11:43 πμ
24 Απριλίου 2024 / 11:43 πμ

Νέα ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis

από fimotro

Τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis παρουσίασαν σήμερα, ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υφυπουργός, κ. Νίκος Παπαθανάσης, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών & Αλιείας (ΟΚΑΑ), κ. Απόστολος Αποστολάκος.

Στην παρουσίαση που έγινε στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού, στην κεντρική λαχαναγορά του Ρέντη,  παρέστησαν ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας, κ. Πελοπίδας Καλλίρης, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κ. Ιωάννης Λιανός και η Αντιπρόεδρος, κ. Καλλιόπη Μπενετάτου, ο Πρόεδρος του ΟΚΑΑ, κ. Χρήστος Κρομμύδας, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, κ. Γιώργος Καρανίκας και εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων.

Q&A: 7+1 απαντήσεις για τη λειτουργία

1. Ποια η διαφορά αυτής της προσπάθειας από το υφιστάμενο παρατηρητήριο τιμών;

ΑΠ: το παρατηρητήριο τιμών της ΓΓΕκΠΚ αποτελούσε ένα στατικό σύστημα δημοσίευσης τιμών που γινόταν με τιμοληψίες από υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας, χωρίς να παρέχει πλήρη στοιχεία και χαρακτηριστικά των προμηθευτών και των αγαθών. Επίσης το υπάρχον σύστημα έχει καταστεί ανενεργό πριν τον Ιούλιο του 2019.

2. Γιατί επιλέχθηκε η πληροφορία να δοθεί μέσω εφαρμογής κινητών τηλεφώνων;

Απ: Γιατί οι καταναλωτές χρησιμοποιούν το κινητό ως μέσον για πολλές συναλλαγές και σίγουρα για πληροφορίες και έρευνα αγαθών.

3. Η εφαρμογή αποτελεί μηχανή αναζήτησης και αγοράς αγαθών για τους καταναλωτές;

ΑΠ: ΟΧΙ. Η εφαρμογή αποτελεί το ψηφιακό παρατηρητήριο της ΓΓΕκΠΚ το οποίο επιλέχθηκε από την πολιτική ηγεσία να είναι προσβάσιμο από το κοινό στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής για ανοιχτά δεδομένα και διαφάνεια στις εμπορικές πρακτικές.

4. Ποια προϊόντα περιέχει η εφαρμογή και από ποιες κατηγορίες ;

ΑΠ: Βασικά καταναλωτικά αγαθά (καλάθι της νοικοκυράς)

5. Κάθε πότε γίνεται η ανανέωση των τιμών;

Απ: Κάθε πρωί ανανεώνονται οι τιμές.

6. Πώς επιλέγονται οι προμηθευτές;

Απ: Βάσει το μερίδιό τους στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού της νοικοκυράς.

7. Ποιοι συμμετέχουν στην πρώτη φάση λανσαρίσματος του έργου και ποιο είναι το μερίδιο αγοράς και ειδικές συνθήκες αγοράς που καλύπτουν;

Απ: Από οργανωμένες αλυσίδες λιανικής έχουμε τις εξής:

  • Σκλαβενίτης
  • ΑΒ
  • Lidl
  • MyMarket
  • Μασούτης
  • από online καταστήματα το E-fresh

Οι παραπάνω αντιστοιχούν σε ένα αθροιστικό μερίδιο αγοράς πολύ πάνω από 80% στο οργανωμένο λιανεμπόριο.

8. Πώς παρουσιάζονται οι προσφορές (πχ. 1+1, 1+2, πολλαπλά προϊόντα (bundle), ποσοστιαίες εκπτώσεις, κουπόνια προμηθευτών);

Απ: Ενσωματώνονται στην τιμή και ύστερα βγαίνει η μέση τιμή πώλησης. Κάθε μέρα η εφαρμογή ανανεώνει τιμές πώλησης ανά προϊόν και αλυσίδα με την μέση τιμή πώλησης της προηγούμενης ημέρας.

Τι δήλωσαν

Ακολουθούν τα τα βασικά σημεία των τοποθετήσεων του Υπουργού, του Υφυπουργού, του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου & προστασίας του Καταναλωτή, του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΚΑΑ και του Διευθύνοντος Συμβούλου της αναδόχου του έργου Warply, κ. Γιάννη Δοξαρά.

Άδωνις Γεωργιάδης:

«Όταν αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων με τον κ. Παπαθανάση, ένα από τα πρώτα πράγματα που μας απασχόλησε, είναι πως θα υλοποιούσαμε το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο θεωρήσαμε από την αρχή ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και τον ανταγωνισμό αλλά και για τον καταναλωτή.

Ήταν Οκτώβριος όταν λάβαμε τις εξής δύο αποφάσεις: να «ανοίξουμε» την εφαρμογή και στον καταναλωτή και να μην είναι μόνο για χρήση μεταξύ των επαγγελματιών του Υπουργείου και της αγοράς και, δεύτερον, να το κάνουμε όσο μπορούμε πιο γρήγορα και με τα λιγότερα χρήματα.

Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις ότι θα χρειαζόταν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να ετοιμαστεί η σχετική εφαρμογή, είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι να πούμε ότι σε λιγότερο από 4 μήνες και ελάχιστα χρήματα, όχι περισσότερα των 30.000 ευρώ, η εφαρμογή e-katanalotis είναι πλέον προσβάσιμη σε κάθε καταναλωτή.

Μπορεί να την «κατεβάσει» στο κινητό του τηλέφωνο και να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις τιμές για τα 1.000 προϊόντα που καταγράφει σε αυτή τη φάση η ΕΛΣΤΑΤ, δηλαδή το «καλάθι της νοικοκυράς», ώστε να εντοπίζει τις συμφερότερες τιμές για να κάνει τις αγορές του.

Με αυτό τον τρόπο δίνουμε την δυνατότητα στον καταναλωτή να κερδίσει χρήματα και στην αγορά να λειτουργήσει σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και άρα με αυτό τον τρόπο να ενισχύσουμε την εύρυθμη λειτουργία της. Σήμερα είναι η πρώτη μέρα λειτουργίας του e-katanalotis, το οποίο είναι πάρα πολύ εύχρηστο και συν τω χρόνω θα γίνεται ολοένα και περισσότερο, με περισσότερα προϊόντα και αξιοποιώντας τις εμπειρίες των καταναλωτών από τη χρήση του. Θα κάνουμε μεγάλη εκστρατεία για να μάθει ο κόσμος την ύπαρξή του και να μπορεί να το χρησιμοποιήσει κι είμαστε εδώ για να το κάνουμε να λειτουργήσει όσο γίνεται πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων μέσω του ΕΠΑνΕΚ θα συμβάλλει όσο μπορεί για να εξευρεθούν οι αναγκαίοι χρηματοδοτικοί πόροι, ώστε να είμαστε αποτελεσματικοί και γρήγοροι στα μεγάλα έργα που χρειάζεται ο ΟΚΑΑ για να γυρίσει σελίδα».

Νίκος Παπαθανάσης:

«Όταν ξεκινήσαμε τη συζήτηση με τον Υπουργό, τον κ. Γεωργιάδη και τον Γενικό Γραμματέα, κ. Σταμπουλίδη, για το αν μπορούσαμε πραγματικά μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο έργο, όλοι μας είπαμε ότι πραγματικά θα ήταν μία πολύ μεγάλη επιτυχία.

Γιατί; Διότι αυτό το εργαλείο το οποίο έχετε μπροστά σας είναι μοναδικό στην Ευρώπη καθώς δεν υπάρχει πουθενά αλλού εργαλείο εποπτείας ενός Υπουργείου το οποίο είναι ανοιχτό στην κοινωνία. Αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο μπορεί σε πραγματικό χρόνο να παρακολουθεί τις διακυμάνσεις των τιμών και, καθώς αυτό ενισχύεται και με τα καύσιμα, θα μπορούμε να έχουμε online σύνδεση με όλη την παραγωγή.

Αλλά και ταυτόχρονα αυτό το εργαλείο να είναι ανοιχτό στον καταναλωτή και ένα εργαλείο καθαρού ανταγωνισμού έτσι ώστε και η Επιτροπή Ανταγωνισμού να μπορεί να παρακολουθεί».

Παναγιώτης Σταμπουλίδης:

«Είναι η πρώτη ψηφιακή εφαρμογή της νέας κυβέρνησης, η οποία τίθεται προς χρήση στο κοινό, αλλά έχει κάτι ιδιαίτερο: συμμετέχουν καθολικά και αυτοβούλως οι εταιρείες παρέχοντας τα στοιχεία τα οποία διαθέτουν στα λογισμικά συστήματά τους.

Άρα, λοιπόν, σηματοδοτεί και μια νέα σχέση των εταιρειών με την Πολιτεία και με τους καταναλωτές, γιατί προάγει τη διαφάνεια στις συναλλαγές και τις τιμές και είναι πολύ σπουδαίο να δείχνουμε ότι ο ιδιωτικός τομέας είναι αυτός που πρωτοστατεί στην εμπέδωση της διαφάνειας στις εμπορικές συναλλαγές.

Είμαι βέβαιος ότι οι εταιρείες θα βγουν κερδισμένες από αυτό, γιατί δείχνουν ότι δεν έχουν τίποτα να κρύψουν. Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι ότι αποενοχοποιείται μια σχέση μεταξύ εποπτευόμενης αρχής και ιδιωτικού τομέα. Τέλος, πρέπει να πούμε ότι αυτό το εργαλείο εμπεριέχει χρηστικές πληροφορίες από τη Γενική Διεύθυνση Καταναλωτή σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών καθώς και τους κόμβους στους οποίους μπορούν να απευθυνθούν. Επίσης, είναι συνδεδεμένο με το 1520.

Είναι πολύ βασικό ότι πρόκειται για εφαρμογή που δίνεται δωρεάν στο κοινό και στην επόμενη φάση θα αναπτυχθεί περαιτέρω με τα καύσιμα και τα σχολικά είδη.

Από αυτήν την εφαρμογή δεν αγοράζουμε. Πληροφορούμαστε όμως για την εξέλιξη της μέσης τιμής των αγαθών. Φύγαμε, λοιπόν, από την παλιά εποχή που παραλάβαμε τον Ιούλιο, όταν οι τιμές καταγράφονταν από το τμήμα Παρατηρητηρίου Τιμών σ’ ένα excel, στο οποίο όμως δεν είχε πρόσβαση το κοινό. Σήμερα φέρνουμε το κράτος μπροστά στους πολίτες και θεωρώ ότι η επόμενη φάση θα είναι ακόμα πιο δημιουργική».

Απόστολος Αποστολάκος:

«Το νέο Παρατηρητήριο Τιμών θα είναι ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει στην ελληνική αγορά και σχεδιάζεται για να βοηθήσει στην ομαλή λειτουργία της. Το πρώτο ζητούμενο είναι να ωφεληθεί ο καταναλωτής, ο οποίος θα έχει καθημερινή και αξιόπιστη ενημέρωση για λιανικές τιμές σε προϊόντα που υπάρχουν σε όλη την επικράτεια συγκριτικά.

Οι δεύτεροι που θα ωφεληθούν είναι οι ίδιες οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις που με σημαντικό κόστος, για το οποίο δεν αμείβονται, παρέχουν καθημερινά αυτές τις τιμές και φαίνεται ότι κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια για μια εφαρμογή 100% αξιόπιστη, πολύ λειτουργική και updated, από τις ελάχιστες που υπάρχουν παγκοσμίως.

Και το τελευταίο που θα ωφεληθεί είναι το κράτος, το οποίο θέλει αγορά με κανόνες, διακριτούς ρόλους και πλήρη διαφάνεια. Τι σημαίνει αυτό; Ότι εάν ο καταναλωτής εχθές λόγω κορονοϊού είχε την εντύπωση ότι το βρεφικό γάλα ακρίβυνε, η εφαρμογή έχει μια ιστορικότητα τιμών από έναν επίσημο φορέα όπως είναι το Υπουργείο Ανάπτυξης και ο ΟΚΑΑ που έχουν και οι δύο εμπειρία στη λιανική και μπορούν να το διασφαλίσουν.

Πιστεύουμε ότι οι πρώτες επιχειρήσεις που έκαναν αυτόν τον αγώνα θα λειτουργήσουν ως ιεραπόστολοι ώστε να προστεθούν περισσότερες και στην πορεία ως δεύτερη φάση είναι στα σχέδιά μας ένα τέτοιο παρατηρητήριο τιμών χοντρικής».

Γιάννης Δοξαράς:

«Κληθήκαμε να αναμορφώσουμε το παλιό Παρατηρητήριο Τιμών. Μία τιμοληψία που γινόταν off line, από ένα σύστημα το οποίο δεν είχε εμπεδώσει την διαφάνεια και την εμπιστοσύνη όλων των φορέων.

Οπότε, σκεφτήκαμε ότι πρέπει να εξασφαλίσουμε τη συμβολή όλων των φορέων και τους προσεγγίσαμε μαζί με το Υπουργείο με μια προσέγγιση, η οποία ήταν αυτό που λέμε στην πληροφορική agile, δηλαδή είχαμε φτιάξει πρωτότυπα το πως θα είναι η εφαρμογή.

Είχαμε φτιάξει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, ούτως ώστε όλοι με τους οποίους συνομιλούσαμε, αντιλαμβανόντουσαν ότι πρόκειται για σοβαρή προσπάθεια. Δεν είναι κάτι που σχεδιάζεται στον αέρα ή ένα έργο ΕΣΠΑ φαραωνικό, το οποίο θα πάρει πάρα πολύ χρόνο.

Έτσι, χτίσαμε την εμπιστοσύνη πάρα πολύ νωρίς και για αυτό καταφέραμε κάτι που είναι ασύλληπτο: 6- 7 – 8 μεγάλες αλυσίδες λιανικής να διασυνδεθούν σε πραγματικό χρόνο με τα συστήματα του Υπουργείου. Αυτό δεν έχει ξαναγίνει στην ελληνική διοίκηση».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

© 2024 fimotro.gr – All Rights Reserved

design & development by Webartstudio.gr

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα