23 Απριλίου 2024 / 9:38 πμ
23 Απριλίου 2024 / 9:38 πμ

Morgan Stanley: Οι τράπεζες θα πιάσουν τους στόχους για NPEs

από fimotro

Τα βήματα ώστε να υπάρξει μια δραστική μείωση του βάρους των κόκκινων δανείων έχουν γίνει, αλλά τα εμπόδια παραμένουν, υποστηρίζει η Morgan Stanley σε έκθεση για τον κλάδο που ακολουθεί την επίσκεψη στελεχών της στη χώρας μας και σειρά ραντεβού με τις διοικήσεις των τραπεζών, την ΤτΕ , το ΤΧΣ και έναν διαχειριστή κόκκινων δανείων.

Οι προωθούμενες αλλαγές στο νόμο Κατσέλη αντιμετωπίζονται ευρέως ως θετικές, αλλά με μερικά μειονεκτήματα, σημειώνει. Στέκεται στο ότι τα όρια για ένταξη στο νέο σύστημα προστασίας θα είναι μειωμένα (εισάγοντας για παράδειγμα το ανώτατο όριο δανείου) αλλά από την άλλη επεκτείνεται καλύπτοντας και επιχειρηματικά δάνεια με εγγύηση πρώτης κατοικίας. Η κυβέρνηση παράλληλα σχεδιάζει να επιδοτήσει τη δόση κάτι που θα είναι θετικό για τις τράπεζες. Υπάρχει, όμως, αβεβαιότητα αναφορικά με τους κανόνες της ΕΕ για τον ανταγωνισμό. Σε κάθε περίπτωση τονίζει οι προσδοκίες είναι υψηλές για το θετικό αντίκτυπο που θα έχει η αναμόρφωση του νόμου Κατσέλη στις τράπεζες σε ότι αφορά τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και την μείωση των NPEs.

Η Morgan Stanley καταγράφει θετικό πολιτικό μομέντουμ σε ότι αφορά την επιτάχυνση των λύσεων στα κόκκινα δάνεια αλλά τα σχέδια του ΤΧΣ και της ΤτE πρέπει να ξεπεράσουν ορισμένα εμπόδια.

Απαιτείται η έγκριση των ευρωπαϊκών θεσμών αλλά η εκτίμηση στην Αθήνα είναι ότι η προσοχή των τελευταίων είναι εστιασμένη στην δέσμευση που έχει αναλάβει η κυβέρνηση να αναμορφώσει τον ν. Κατσέλη, κάτι που παραμένει ως εκκρεμότητα.

Το σχέδιο της ΤτE. Σε ότι αφορά το σχέδιο της ΤτΕ ΕΛΛ +0,75% εκτιμά ότι είναι περισσότερο ριζοσπαστικό έναντι αυτού του ΤΧΣ σε ότι αφορά τη συνολική μείωση των NPEs, καθώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει το αμφιλεγόμενο πλαίσιο της χώρας σε ότι αφορά τα κεφάλαια και το οποίο είναι απαγορευτικό στην επιτάχυνση της μείωσης των κόκκινων δανείων. Το σχέδιο είναι σε πρώιμο στάδιο με το καλύτερο σενάριο να προβλέπει εφαρμογή του το 2020, όπως τουλάχιστον εκτιμά η αγορά. Πλέον της νομοθεσίας που θα πρέπει να αλλάξει το σχέδιο δεν έχει τεθεί υπόψη της DG Comp για έγκριση, ένα απαραίτητο βήμα για προχωρήσει περαιτέρω.

Το σχέδιο του ΤΧΣ. Σχετίζεται με την εγγύηση από την πλευρά του δημοσίου ποσοστού των απωλειών που θα αντιμετωπίσουν οι τράπεζες από την μεταφορά των NPEs σε ένα SPV. Εχει ζητηθεί η έγκριση από την DG Comp και οι μέτοχοι είναι αισιόδοξοι ότι θα υπάρξει έγκριση εντός δυο μηνών, κάτι που υπονοεί ότι μπορεί να τρέξει το 2019. Δυο σημαντικά πλεονεκτήματα είναι: α) δεν χρειάζονται αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο. β) υπάρχει προηγούμενο από την ανάλογη κίνηση της Ιταλίας.

Ωστόσο επισημαίνει ο οίκος, η έγκριση του σχεδίου δεν είναι εγγυημένη, δεδομένου ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι είναι συμβατό με τις αρχές περί ανταγωνισμού της ΕΕ.

Η αγορά NPL στην Ελλάδα είναι ισχυρή. Οι τράπεζες έχουν μια «υγιή» σειρά πωλήσεων και εξετάζουν επίσης τις τιτλοποιήσεις. Η Eurobank θα είναι η πρώτη σε ότι αφορά τις τελευταίες με το χαρτοφυλάκιο Pillar (αναμένει δεσμευτικές προσφορές τον Απρίλιο). Μετά μια επιτυχημένη εκκίνηση της συναλλαγής θα ακολουθήσουν και άλλες τράπεζες. Δεν είναι ξεκάθαρο σε αυτό το σημείο πως η εφαρμογή του σχεδίου του ΤΧΣ θα επηρεάσει το χρονοδιάγραμμα των συναλλαγών, δεδομένου ότι το SPV στην θεωρία μπορεί να μειώσει το κόστος για τις τράπεζες που θα επιδιώκουν τέτοιες πρωτοβουλίες.

Το τελικό συμπέρασμα

Είμαστε πεπεισμένοι, γράφει η Morgan Stanley ότι οι ελληνικές τράπεζες θα επιτύχουν τις δεσμεύσεις σε ότι αφορά την μείωση των κόκκινων δανείων την περίοδο 2019-21, ειδικά στην περίπτωση που ο νέος «ν. Κατσέλη» περάσει επιτυχημένα παράλληλα με το κυβερνητικό σχέδιο για επιδότηση δόσεων. Η αναμόρφωση θα ενθαρρύνει περισσότερους κόκκινους δανειολήπτες να αναδιαρθρώσουν τα δάνειά τους, ωστόσο για το αντίκτυπο στους ισολογισμούς των τραπεζών θα απαιτηθεί διάστημα τουλάχιστον 12 μηνών, δεδομένου ότι τόσο απαιτείται για να χαρακτηριστεί ένα κόκκινο δάνειο «εξυπηρετήσιμο». Σε ότι αφορά τα σχέδια για «bad banks», αυτό του ΤΧΣ είναι περισσότερο προχωρημένο αλλά το μέγεθος και οι όροι δεν είναι ξεκάθαροι και η ευρωπαϊκή έγκριση δεν είναι σίγουρη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

© 2024 fimotro.gr – All Rights Reserved

design & development by Webartstudio.gr

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα