16 Απριλίου 2024 / 11:24 πμ
16 Απριλίου 2024 / 11:24 πμ

Καμπανάκι Σταϊκούρα για κίνδυνο αύξησης του ιδιωτικού χρέους

από fimotro

Στα κόκκινα δάνεια και τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας αναφέρθηκε ο Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα της Βουλής, απαντώντας στην Έφη Αχτσιόγλου, ενώ προειδοποίησε για κίνδυνο αύξησης του ιδιωτικού χρέους.

Η ομιλία του Χρήστου Σταϊκούρα
«Θα ξεκινήσω την τοποθέτησή μου από δύο επισημάνσεις σας, με τις οποίες συμφωνώ.
Και θεωρώ ότι μοιραζόμαστε κοινές αγωνίες επί αυτών.
1η Επισήμανση: Το ιδιωτικό χρέος παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα νοικοκυριών και επιχειρήσεων, και συνολικά της ελληνικής οικονομίας.
2η Επισήμανση: Σε περιόδους κρίσεων, όπως είναι οι διαδοχικές, πρωτόγνωρες εξωγενείς κρίσεις που διερχόμαστε την τελευταία τριετία, είναι υπαρκτός ο κίνδυνος δημιουργίας νέου, πρόσθετου ιδιωτικού χρέους.
Αυτές τις επισημάνσεις τις έχω επαναλάβει, πολλές φορές, δημόσια.
Το ζητούμενο είναι τι έχουμε πράξει ως ελληνική πολιτεία, την τελευταία περίπου δεκαετία, για να περιορίσουμε το πρόβλημα και τους ανοδικούς κινδύνους.
Γιατί το πρόβλημα δεν γεννήθηκε σήμερα.

Υπενθυμίζω, συνεπώς, τα εξής, που φαίνεται από την Ερώτησή σας να έχετε λησμονήσει, ή να θέλετε να λησμονηθούν:
1ον. Το ύψος του ιδιωτικού χρέους που παραλάβαμε το 2019, από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, υπερέβαινε τα 238 δισ. ευρώ.
Άρα, το πρόβλημα δημιουργήθηκε, σωρεύθηκε και διογκώθηκε τα προηγούμενα χρόνια, και εξακολουθεί να είναι, και σήμερα, υπαρκτό και οξύ.

2ον. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε δεσμευθεί ότι θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα των «κόκκινων» δανείων.
Ο κ. Τσίπρας, στις 5 Οκτωβρίου 2015, στις προγραμματικές δηλώσεις της τότε Κυβέρνησής του, είχε τονίσει ότι «με τις προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις δεν αντιμετωπίσθηκε το πρόβλημα των «κόκκινων» δανείων».
Υποστήριζε ότι, με την 3η αχρείαστη ανακεφαλαιοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό θα επιτυγχάνονταν.
Λίγες ημέρες αργότερα, ο πρώην Υπουργός Οικονομικών κ. Τσακαλώτος, στις 31 Οκτωβρίου 2015, είχε αναφέρει στην Ολομέλεια:
«…μέχρι το τέλος του έτους, θα έχει ολοκληρωθεί η αντιμετώπιση των “κόκκινων” δανείων».
Διαψεύστηκαν παταγωδώς.
Ο κ. Τσακαλώτος, τον Ιανουάριο του 2019, παραδέχτηκε ότι το «μεγαλύτερο πρόβλημα της οικονομίας είναι τα “κόκκινα” δάνεια».
Ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε τα «κόκκινα» δάνεια στο επίπεδο του Δεκεμβρίου του 2014, δηλαδή περίπου στο 43,5% του συνόλου των δανείων.

3ον. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, τον Μάιο του 2017, νομοθέτησε την εφαρμογή των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

Χαρακτηριστικά, ο πρώην Υπουργός Οικονομικών κ. Τσακαλώτος, στις 30 Ιουλίου 2017, δήλωνε:
«Οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί είναι σημαντικοί όχι μόνο για να έχουμε καλές τράπεζες, αλλά και για αναπτυξιακούς και κοινωνικούς λόγους».
Είχαμε, όμως, και τη δήλωση του πρώην Υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ κ. Μάρδα, στις 3 Δεκεμβρίου 2017.
Υποστήριζε χαρακτηριστικά:
«Κακώς τα στελέχη της Ν.Δ. νομοθετούσαν την προστασία της 1ης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς (….). Αν η Ν.Δ. είχε ξεκινήσει τους πλειστηριασμούς, τώρα τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο ομαλά».

4ον. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, τον Δεκέμβριο του 2017, έφερε τροπολογία για αυτεπάγγελτη δίωξη και αυτόφωρη διαδικασία για όσους εμποδίζουν ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.

5ον. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με τον Νόμο 4354/2015, προέβλεψε ρητώς ότι οι αδειοδοτούμενες εταιρίες διαχείρισης δανείων νομιμοποιούνται να ασκήσουν κάθε ένδικο βοήθημα και δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων.
Επομένως, νόμος του ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλιζε τη δυνατότητα πλήρους διαχείρισης από τις εταιρίες διαχείρισης, δηλαδή διενέργειας δικαστικών και εξώδικων ενεργειών επί των απαιτήσεων που τους μεταβιβάστηκαν, συμπεριλαμβανομένης και της διενέργειας πλειστηριασμού.

6ον. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν θεσμοθέτησε την υποχρεωτικότητα από την πλευρά των πιστωτών στην αποδοχή των ρυθμίσεων που προτείνονταν.
Για παράδειγμα, μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών του Νόμου 4469/2017, προβλεπόταν η παροχή πρότασης αναδιάρθρωσης, εφόσον συναινέσει η πλειοψηφία των πιστωτών, καθώς η θέσπιση οποιασδήποτε υποχρεωτικότητας έρχεται σε αντίθεση με τους ευρωπαϊκούς κανόνες και το κοινοτικό δίκαιο.

7ον. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν νομοθέτησε το δικαίωμα των δανειοληπτών να εξαγοράζουν τα δάνειό τους κατά τη μεταβίβαση των απαιτήσεων σε εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων, με τον Νόμο 4354/2015.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του πρώην Υπουργού Οικονομικών κ. Τσακαλώτου, στις 27 Σεπτεμβρίου 2017.

Υποστήριζε χαρακτηριστικά:
«Η Κυβέρνηση δεν θα ζητήσει από τους πιστωτές μας να δοθεί η δυνατότητα στους δανειολήπτες να εξαγοράζουν τα δάνειά τους στην τιμή που θέλουν να τα εξαγοράσουν τα funds. Δεν θα το θέσω (στους δανειστές μας), γιατί δεν είναι λογικό».

8ον. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε – οριζόντια – την προστασία της 1ης κατοικίας, τον Φεβρουάριο του 2019.

Παρέθεσα αυτά τα 8 σημεία, για να μην ξεχνιόμαστε σε αυτή την αίθουσα.
Γιατί οι αυταπάτες και οι οβιδιακές μεταμορφώσεις έχουν και τα όριά τους.
Μάλλον όμως όχι, όταν μιλάμε για τον ΣΥΡΙΖΑ.

Όμως, τι κάναμε εμείς:

1ον. Υλοποιήσαμε ένα ευρύ πλέγμα μέτρων, συνολικού ύψους άνω των 55 δισ. ευρώ, προκειμένου να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και τη ρευστότητα των επιχειρήσεων, αποτρέποντας – στο μέτρο του εφικτού – τη διόγκωση του ιδιωτικού χρέους.
Μέτρα, όπως είναι η επιστρεπτέα προκαταβολή, τα προγράμματα «Γέφυρα Ι» και «Γέφυρα ΙΙ», τα προγράμματα εγγυοδοσίας, οι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού, τα μέτρα επιδότησης του ενεργειακού κόστους, οι στοχευμένες ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών, η αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας κ.ά.
Ενώ έχουμε καταθέσει Σχέδιο Νόμου για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας, που αυξάνει σε 24 τις μηνιαίες δόσεις των υπό ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών.

2ον. Νομοθετήσαμε και αξιοποιούμε σύγχρονα εργαλεία για την ορθή παρακολούθηση και διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, όπως είναι η ίδρυση του Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων και η ίδρυση του Παρατηρητηρίου Πιστοληπτικής Επέκτασης.

3ον. Ενισχύουμε τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων προκειμένου αυτές να ρυθμίζουν διμερώς μη-εξυπηρετούμενα δάνεια νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα:
Έχουν ρυθμιστεί επιτυχώς 746.000 μη-εξυπηρετούμενα στεγαστικά, καταναλωτικά και επιχειρηματικά δάνεια, ύψους 43 δισ. ευρώ, από τον Ιούλιο 2019 μέχρι και σήμερα.
Δόθηκε η δυνατότητα αναστολής πληρωμής δόσεων σε 408.632 δάνεια, ύψους 29 δισ. ευρώ, από τα μέσα Μαρτίου 2020.

4ον. Υλοποιήσαμε το Πρόγραμμα «Ηρακλής», το οποίο συνέβαλε καθοριστικά στη σημαντική μείωση των «κόκκινων» δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.
Σήμερα, ο όγκος αυτός έχει μειωθεί από το 44% του συνόλου των δανείων στα μέσα του 2019, σε λιγότερο από 10% σήμερα.
Συνεπώς, ο «Ηρακλής», εκ του αποτελέσματος, πέτυχε.
Και αυτό αναγνωρίζεται σήμερα, παγκοσμίως.

5ον. Υλοποιούμε τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, με βάση τον Νόμο 4738/2020.
Μέχρι στιγμής, έχουν υλοποιηθεί 2.072 ρυθμίσεις οφειλών, συνολικού ύψους 373 εκατ. ευρώ.
Μόνο τον τελευταίο μήνα, πραγματοποιήθηκαν 500 περίπου νέες ρυθμίσεις οφειλών και έπεται ακόμη πιο δυναμική αύξηση αυτών, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ρύθμισης οφειλών ύψους 1 δισ. ευρώ εντός των επόμενων μηνών.
Αυτές οι επιδόσεις, αν και δεν είναι ακόμη οι επιθυμητές από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, είναι καλύτερες από τα σχήματα που υλοποιήθηκαν τα προηγούμενα 12 έτη.
Ενδεικτικά, στον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μόλις 2.200 ολοκλήρωσαν επιτυχώς τη διαδικασία ρύθμισης οφειλών.

Αναφορικά με την έλλειψη νομιμοποίησης των εταιριών διαχείρισης απαιτήσεων να προχωρήσουν σε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης, όπως ακούσατε πρόσφατα κατά τη Συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, της 20ής Οκτωβρίου, υπάρχουν 12 αποφάσεις, μία εκ των οποίων είναι αντίθετη από τις υπόλοιπες έντεκα.
Για το ζήτημα αυτό, το Υπουργείο Οικονομικών τοποθετήθηκε κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής.
Δεν έχω να προσθέσω κάτι για τη θέση της Κυβέρνησης.
Άλλωστε, έχει ήδη εκδοθεί η Απόφαση 1873/2022 του Αρείου Πάγου, που παραπέμπει το ζήτημα στην Πλήρη Ολομέλεια του Δικαστηρίου, καθότι, όπως αναφέρει στο σκεπτικό της, «δημιουργείται ζήτημα γενικότερου ενδιαφέροντος και είναι αναγκαίο για την ενότητα της νομολογίας, με δεδομένη την ανακύψασα στη νομολογία διάσταση ως προς το θέμα της νομιμοποίησης των εταιριών διαχείρισης απαιτήσεων για την άσκηση διαδικαστικών πράξεων υπό το καθεστώς των Νόμων 3156/2003 και 4354/2015».

Αναφορικά με το ζήτημα πιθανής εγγραφής εγγυήσεων του «Ηρακλή» στο δημόσιο χρέος, και τη δέσμευσή μου ως προς αυτό, όπως ζητά η Αξιωματική Αντιπολίτευση, γνωρίζετε ότι δεν έχει ο Υπουργός Οικονομικών τη δυνατότητα να παρεμβαίνει σε αποφάσεις Ανεξάρτητων Ευρωπαϊκών Οργάνων.
Όμως, ως Κυβέρνηση, μαζί με τους θεσμούς και τους εταίρους, έχουμε προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για να υποστηρίξουμε τις θέσεις μας.
Άλλωστε, η δομή και τα χαρακτηριστικά του «Ηρακλή» έχουν την έγκριση όλων των θεσμών, δηλαδή της Ε.Ε., της ΕΚΤ, του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και του ΔΝΤ, και φυσικά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Ας περιμένουμε, συνεπώς, τις ανακοινώσεις.
Θα συνιστούσα σε ορισμένους να μην προτρέχουν!

Και κάτι ακόμη: σήμερα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση εμφανίζεται αντίθετη στον «Ηρακλή».
Όμως, το 2019, ο κ. Τσακαλώτος αντέδρασε έντονα στη γνωστοποίηση της είδησης ότι οι θεσμοί ενέκριναν το συγκεκριμένο σχέδιο, όπως αυτό σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Επεσήμανε, ο πρώην Υπουργός, στις 10 Οκτωβρίου 2019:
«Η πατρότητα του σχεδίου “Ηρακλής” για τα “κόκκινα” δάνεια ανήκει στην προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ».

Και προσέθετε:
«Η ΝΔ πανηγυρίζει για την έγκριση του σχεδίου “Ηρακλής” σε χρόνο ρεκόρ, λιγότερο από 3 μήνες. Για άλλη μία φορά παρουσιάζει ως επιτυχία δική της ένα σχέδιο που είχε ήδη επεξεργαστεί η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και το είχε διαβουλευτεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθιστώντας το ώριμο για έγκριση».
Με βάση αυτή τη δήλωση, κακώς κάνετε την ερώτηση σε εμένα.
Έπρεπε να την κάνετε στην τότε Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην οποία και συμμετείχατε.
Αλλά είπαμε, ψευδαισθήσεις και οβιδιακές μεταμορφώσεις βρίσκουν πλήρη έκφραση στην Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Εν κατακλείδι, το Υπουργείο Οικονομικών με αίσθημα ευθύνης, ορθολογισμού και συνέπειας, διαμορφώνει τις κατάλληλες οικονομικές συνθήκες ώστε να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους, με στοχευόμενες πρωτοβουλίες και δράσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας και τους περιορισμούς των οδηγιών και κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κοινοτικού δικαίου.
Και όσο εμείς θα αντιμετωπίζουμε με συνέπεια, μεθοδικότητα και υπευθυνότητα τα κρίσιμα ζητήματα που ταλανίζουν την κοινωνία μας, θα αφήνουμε την Αντιπολίτευση στον κόσμο της αυταπάτης και των ψευδαισθήσεων.

Οι πολίτες κρίνουν και συγκρίνουν.

Και αξιολογούν θετικά τη συνέπεια και τη σταθερότητα της σημερινής Κυβέρνησης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

© 2024 fimotro.gr – All Rights Reserved

design & development by Webartstudio.gr

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα