Μπορεί στα ψώνια του στα σούπερ μάρκετ ο Έλληνας καταναλωτής είναι ιδιαίτερα προσεκτικός με τις τιμές, προσπαθώντας να περιορίζει την μέση δαπάνη ανά αγοραστικό ταξίδι, στον κλάδο της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών δείχνει μια διαφορετική συμπεριφορά, η οποία σε σημαντικό βαθμό επηρεάζεται από τις σύγχρονες lifestyle τάσεις, αλλά και το prestige που του προσδίδει η κάθε συσκευή.
Η NielsenIQ, έπειτα από τον στρατηγικό της συνδυασμό με την GfK έχει την δυνατότητα να προσφέρει την πλήρη εικόνα της αγοράς (The Full View™ ) και να ερμηνεύσει τις τάσεις της αγοράς τόσο στο κομμάτι των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, όσο και στον κομμάτι της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών.
Πτωτικά η αγορά. Πάνω από 26% στον κλιματισμό
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της εταιρείας στο ενιάμηνο, ο κλάδος των Tech & Durables, ενώ παραμένει μια αγορά της τάξης των 2,1 δις ευρώ, και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 3 ετών, κινείται αρνητικά τόσο σε αξία, στο -6,1%, όσο και σε τεμαχιακές πωλήσεις (-1,9%). Καθοριστική για τις τάσεις αυτές είναι η κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», που έλαβε χώρα το 2022 και το 2023, με τις κατηγορίες των μεγάλων λευκών συσκευών (με μία από αυτές να είχε πτώση της τάξης του 50%) και του κλιματισμού (Air Conditioning) να έχουν επηρεαστεί καθοριστικά, σημειώνοντας αρνητική πορεία μέσα στο 2024, -19,4% & -26,4% σε αξίες, αντίστοιχα.
Ανοδικά smartphone και μικροσυσκευές
Στον αντίποδα, ο τομέας της τηλεπικοινωνίας, που αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των T&D στην Ελλάδα (33,4%), παρουσιάζει την πιο θετική ανάπτυξη, στο +7.5% σε αξία, ενώ τον αμέσως πιο μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης παρουσιάζει η μεγάλη κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών (SDA), στο +5,1%.
Καθώς οι μικροσυσκευές εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, φαίνεται ότι αυτές που ξεχωρίζουν και αναπτύσσονται με τους πιο ταχείς ρυθμούς είναι προϊόντα ευκολίας, όπως τα handsticks vacuum cleaners, προϊόντα που ενδεχομένως έχουν προωθηθεί έντονα μέσα από τα social media, όπως τα hair stylers, ή ακόμη και συσκευές που υποστηρίζουν τον πιο υγιεινό τρόπο μαγειρικής όπως είναι τα air fryers.
Όσον αφορά στο κομμάτι των τιμών, η μέση τιμή για τις κατηγορίες του T&D συνεχίζει την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, επηρεασμένη και από εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι ο πληθωρισμός, το κόστος παραγωγής και μεταφοράς προϊόντων, αλλά και από μια συνεχιζόμενη τάση του καταναλωτή προς περισσότερα premium προϊόντα.