19 Απριλίου 2024 / 3:53 μμ
19 Απριλίου 2024 / 3:53 μμ

Γιατί τα 50+ είναι η καλύτερη ηλικία για να ανοίξεις επιχείρηση

από fimotro

Όταν έχεις μια επιχειρηματική ιδέα που φαίνεται εξαιρετική και έχει προοπτικές εξέλιξης, η ηλικία δεν παίζει ρόλο. Εξάλλου, το επιχειρείν έχει να επιδείξει πολλά παραδείγματα επιτυχημένων επιχειρηματιών από όλο το ηλικιακό φάσμα. Επιπροσθέτως, η εμπειρία χρόνων μπορεί να αποτελέσει σημαντικό “όπλο”. Διότι ποιος έχει περισσότερη εμπειρία από αυτόν που επί χρόνια έχει δραστηριοποιηθεί σε έναν κλάδο, βελτιώνοντας τις ικανότητές του στη λήψη αποφάσεων και στη διαχείριση καταστάσεων.

Αν κάποιος θεωρεί ότι είναι πολύ μεγάλος ηλικιακά για να ξεκινήσει μια επιχειρηματική δραστηριότητα, αρκεί να διαβάσει παρακάτω για να δει πως τα πράγματα ίσως δεν είναι τελικά έτσι όπως πιστεύει.

Υπάρχουν μοναδικά πλεονεκτήματα όταν κάποιος ξεκινάει μια επιχείρηση την ώρα που διανύει την “τελική ευθεία” του εργασιακού του βίου. Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι οι 50άρηδες που αποφασίζουν να συστήσουν τη δική τους εταιρεία έχουν διπλάσιες πιθανότητες το εγχείρημά τους να στεφθεί με επιτυχία εν συγκρίσει με έναν 30άρη, ενώ ένας 60άρης έχει τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να αδράξει τελικά το μερίδιο επιτυχίας που του αναλογεί.

Οι δε επενδυτές, που μέχρι πρότινος επιζητούσαν μόνο φιλόδοξους κάτω των 30 “πρωτοεμφανιζόμενους” στο επιχειρείν, πλέον είναι διατεθειμένοι να “ποντάρουν” και σε πιο “έμπειρους” επίδοξους επιχειρηματίες.

Επενδυτής-“σύμμαχος”

Οι τελευταίοι, σε αυτήν τους την προσπάθεια, μάλιστα, δεν είναι μόνοι, αφού έχουν έναν “πολύτιμο” σύμμαχο. Πρόκειται για την Primetime Partners, μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων (venture capital – VC) πρώιμου σταδίου που επικεντρώνεται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών και εμπειριών που απευθύνονται σε μεγαλύτερης ηλικίας ανθρώπους, που αποτελούν άλλωστε το ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα του παγκόσμιου πληθυσμού. Η Primetime Partners, μάλιστα, δεν αναζητά μόνο “ώριμους” επίδοξους επιχειρηματίες με “δυνατές” ιδέες, αλλά επιπλέον θέλει να συνδράμει στην προσπάθειά τους ως ιδρυτές ή ως βασικά μέλη ιδρυτικών ομάδων επιχειρήσεων.

“Στην Primetime, πιστεύουμε ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία έχουν την εμπειρία, τη σοφία, τις διασυνδέσεις αλλά και τη φιλοδοξία να γίνουν επιτυχημένοι επιχειρηματίες”, σημειώνει η συνιδρύτρια και εκ των διαχειριστών της Primetime, Abby Miller Levy.

Η Levy ξεκίνησε τη νέα αυτή επενδυτική πλατφόρμα τον περασμένο Ιούλιο, από κοινού με τον Alan Patricof, πρόεδρο και συνιδρυτή της Primetime Partners και συνιδρυτή της εταιρείας VC, Greycroft. Κατά τη διάρκεια των προηγούμενων τεσσάρων μηνών, αξιολόγησαν 181 εταιρείες και υπολόγισαν ότι σε περισσότερες από 30 εξ αυτών τουλάχιστον ένας από τους ιδρυτές ήταν άνω των 50 ετών. Άλλα 450 αιτήσεις δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις για να αξιολογηθούν διεξοδικά.

Παρότι, όμως, όπως αποκαλύπτουν και τα στοιχεία, οι μεγαλύτερης ηλικίας επίδοξοι επιχειρηματίες εμφανίζουν περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας, την ίδια στιγμή καταδεικνύεται ότι είναι πιο δύσκολο γι’ αυτούς να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση, εάν δεν το επιδιώξουν σθεναρά.

Στο πλαίσιο, λοιπόν, της αποστολής τους, ήτοι να υποστηρίξουν και να ενθαρρύνουν εκ των προτέρων επίδοξους επιχειρηματίες που διανύουν την “τελική ευθεία” του εργασιακού τους βίου, οι Levy και Patricof προτείνουν έξι “κινήσεις” που μπορούν να διευρύνουν τις πιθανότητες προσέλκυσης χρηματοδότησης.

1. Αξιοποίηση επαγγελματικών επαφών

Το δίκτυο των επαγγελματικών επαφών αποτελεί ένα τεράστιο περιουσιακό στοιχείο. Επίδοξοι επιχειρηματίες που έχουν ήδη περάσει μερικές δεκαετίες ή και περισσότερο δραστηριοποιούμενοι σε έναν κλάδο, μπορούν εύκολα να εξασφαλίσουν τους πόρους που χρειάζονται για την νέα τους επιχειρηματική κίνηση με μερικές απλές ερωτήσεις.

“Προσκαλέστε τους ‘μεγάλους’ του κλάδου σας να συμμετέχουν ως σύμβουλοι ή επενδυτές, προσεγγίστε πρώην συναδέλφους για να δείτε αντιδράσεις όσον αφορά την ιδέα σας και για να σας συστήσουν πιθανούς πελάτες, και ζητήστε από πρώην εργαζομένους του κλάδου να συνδράμουν στην προσπάθειά σας”, λέει η Levy. “Η αξιοποίηση των επαγγελματικών επαφών σας δείχνει όχι μόνο πόσο επινοητικοί είστε, αλλά και ότι είστε ένας ικανός ηγέτης που χαίρει εκτίμησης και επιρροής”.

Η Levy εξηγεί ότι όταν οι επενδυτές βλέπουν πρώην επαγγελματίες να ακολουθούν έναν άνθρωπο του κλάδου τους στη νέα επιχειρηματική του προσπάθεια, το εκλαμβάνουν ως μια από τις σημαντικότερες ενδείξεις επιτυχίας.

“Και μην διστάσετε να ζητήσετε από τις επαγγελματικές επαφές σας να σας στηρίξουν. Ξεκινώντας να κεφαλαιοποιείτε άμεσα τις επαφές σας με “άγγελους επενδυτές” που εμπιστεύονται τις ικανότητές σας, θα εντυπωσιάσετε σίγουρα τους επενδυτές, που πάντοτε λαμβάνουν υπόψη εάν έχει προηγηθεί η ‘ψήφος εμπιστοσύνης’ κάποιων άλλων”, προσθέτει.

Η Levy επικαλείται το παράδειγμα ενός πρώην στελέχους του τομέα υγείας, ο οποίος επί χρόνια εργαζόταν σε έναν από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου. Προσέγγισε πρώην συναδέλφους του αναζητώντας διασυνδέσεις στην παραγωγή προϊόντων και στα κανάλια πωλήσεων, αλλά και επενδυτές. Αξιοποιώντας στις επαφές που είχε στον κλάδο, κατάφερε να επιταχύνει την επιχειρηματική του δραστηριότητα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

2. Εύρεση συνιδρυτή

“Πρέπει να ξέρετε τις δυνάμεις σας και να αναγνωρίσετε πού έχετε κενά”, σημειώνει η Levy. “Παρότι πάντοτε μπορείτε να προσλάβετε κάποιο στέλεχος για να επιβλέπει τα προϊόντα, τις πωλήσεις ή τις δραστηριότητές σας, η επιλογή ενός συνιδρυτή μπορεί να σας βοηθήσει να προσλάβετε πιο ταλαντούχους ανθρώπους και να μοιραστείτε τις ευθύνες ώστε να βγείτε στην αγορά συντομότερα”, προσθέτει.

Η Levy αναφέρει μερικά τέτοια παραδείγματα συμπράξεων, που μπορούν να προωθήσουν ταχύτερα μια επιχειρηματική ιδέα, όπως ένα “δίδυμο” πατέρα – γιου, όπου ο γιος χειριζόταν το ψηφιακό μάρκετινγκ και άλλα κομμάτια του “παζλ” όπου ο πατέρας -πρώην στέλεχος- δεν διέθετε τις κατάλληλες δεξιότητες. Ή την περίπτωση μιας επιχειρηματία με νομικό υπόβαθρο, που ήξερε ότι ήταν καλή στις πωλήσεις και στα διαδικαστικά, αλλά χρειαζόνταν κάποιον με γνώσεις τεχνολογίας για να τη “συμπληρώσει”. Ή τη σύμπραξη δύο ατόμων που είχαν παράλληλες καριέρες για περισσότερο από 20 χρόνια και πάντοτε ήλπιζαν να συνεργαστούν. Είτε ακόμη και την περίπτωση ενός 80άρη “κατά συρροή” καινοτόμου, που είχε κατοχυρώσει πατέντες για πολλές τεχνολογίες και είχε συστήσει πολλές εταιρείες, αλλά στο νέο του εγχείρημα δεν ήθελε να έχει το μάνατζμεντ, οπότε βρήκε κάποιον να αναλάβει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, έφτιαξε την εταιρεία και ο ίδιος κράτησε τη θέση του προέδρου.

3. Υψηλή στόχευση

Όσον αφορά τα προβλεπόμενα έσοδα και τα οικονομικά στοιχεία, η Levy έχει παρατηρήσει ότι οι “όψιμοι” επιχειρηματίες τείνουν να είναι υπερβολικά προσεκτικοί. “Ενδεχομένως διότι στην πολυετή ενασχόλησή τους με τα οικονομικά εταιρειών, έχουν συνηθίσει να υπόσχονται λίγα και να επιτυγχάνουν πολλά”, εξηγεί.

Παρότι μια συντηρητική προσέγγιση είναι ο καλύτερος τρόπος για την οικονομική διαχείριση μιας εταιρείας, η Levy συμβουλεύει τους “έμπειρους” υποψήφιους επιχειρηματίες να είναι προσεκτικοί ώστε να μην χάσουν το ενδιαφέρον των επενδυτών. Προτείνει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να παρουσιάσουν ένα βασικό σενάριο και ένα σενάριο ανάπτυξης ούτως ώστε να δείξουν ότι στοχεύουν ψηλά.

Οι επενδυτές δεν ενδιαφέρονται για τη σταδιακή ανάπτυξη. Θέλουν να ξέρουν ότι οι ιδρυτές μιας εταιρείας είναι πρόθυμοι και ικανοί να αναπτύσσουν τα προϊόντα και τις πωλήσεις τους ταυτόχρονα, εξηγεί. Ως εκ τούτου, προτείνει αντί να εστιάσουν στην τελειοποίηση του προϊόντος τους, να “συμβιβαστούν” με την ιδέα να φτιάξουν ένα προϊόν αρκετά καλό που θα επιτρέψει την ταχύτερη είσοδο στην αγορά.

4. Απόδειξη της ζήτησης

Για όσους ανήκουν στη “ψηφιακή γενιά”, είναι εύκολο να βρουν φίλους και να φτιάξουν από κοινού έναν ιστότοπο, να τρέξουν μια διαφημιστική καμπάνια μέσω Facebook ή Google, να διεξάγουν ψηφιακές έρευνες αγοράς και να αποκτήσουν γρήγορα μια αίσθηση για την υπάρξη χρηστών ή καταναλωτών για το προϊόν ή την υπηρεσία τους. Εάν πρόκειται για ένα καταναλωτικό προϊόν, η τρισδιάστατη εκτύπωση ή η δημιουργία ενός πρωτοτύπου είναι απαραίτητη. Δεδομένου, όμως, ότι οι παραπάνω διαδικασίες έχουν υιοθετηθεί μόλις την τελευταία δεκαετία, οι “όψιμοι” επίδοξοι επιχειρηματίες, που έχουν περάσει τα τελευταία 15-20 χρόνια χρησιμοποιώντας άλλες τακτικές, ενδεχομένως να μην κατανοούν ότι είναι εκ των ων ουκ άνευ.

“Μεταξύ των επιχειρήσεων που απευθύνονται άμεσα στον καταναλωτή τις οποίες έχουμε εξετάσει, οι περισσότεροι από τους νεότερους ιδρυτές έχουν διεξαγάγει κάποιου είδους εκστρατεία αξιολόγησης της ζήτησης”, σημειώνει η Levy. “Αντίθετα, πολλοί από τους μεγαλύτερης ηλικίας ιδρυτές δεν έχουν καν πραγματοποιήσει αυτό το βήμα, επειδή δεν συγκαταλέγεται στον συνήθη τρόπο λειτουργίας τους”.

“Με μερικές χιλιάδες δολάρια για μια ψηφιακή διαφημιστική καμπάνια, μπορείτε να δείξετε στους υποψήφιους επενδυτές ποιος είναι ο καταναλωτής-στόχος σας, πόσο θέλουν ή χρειάζονται την επιχείρησή σας και επίσης να δώσετε μια αίσθηση του κόστους που απαιτεί η συμμετοχή”, συμβουλεύει η Levy. “Και φυσικά”, προσθέτει, “υπάρχει πάντα η απαραίτητη startup που θα σας βοηθήσει να δοκιμάσετε την ιδέα σας. Εάν η επιχείρησή σας απευθύνεται σε εταιρικούς πελάτες, μπορείτε να αποδείξετε ότι υπάρχει ζήτηση για το προϊόν σας μέσω μιας υφιστάμενης πιλοτικής συνεργασίας, μιας επιστολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αγορά του ή ακόμη και μέσω της λίστας των επαφών με υποψήφιους πελάτες που είχατε μέχρι σήμερα”, σημειώνει η Levy.

5. Παρουσίαση

Μην εναποθέτετε τις ελπίδες σας στο ότι οι δυνητικοί επενδυτές θα έχουν την απαιτούμενη φαντασία. Δώστε τους την ευκαιρία να δουν και να αγγίξουν το προϊόν για να αποκτήσουν εικόνα της δυναμικής του. Ορισμένοι επίδοξοι επιχειρηματίες που προέρχονται από τον τομέα της βιομηχανίας μπορεί να πιστεύουν ότι αυτό απαιτεί τη συνεργασία με μια διαφημιστική εταιρεία, κάτι που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά.

“Κινηθείτε με βάση τους διαθέσιμους πόρους σας”, συμβουλεύει η Levy. “Απευθυνθείτε στις εταιρείες 99 Designs, Upwork ή Fiverr για να αποκτήσετε ένα επαγγελματικού επιπέδου αντίγραφο του προϊόντος σας, λογότυπο και ταυτότητα επωνυμίας αλλά και για να δημιουργήσετε ένα βίντεο για το προϊόν σας. Αυτές οι οπτικές ‘πινελιές’ ενισχύουν το μήνυμα ότι μπορείτε να περάσετε γρήγορα στην πράξη και ότι είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε”.

6. Αναζήτηση παρόμοιων εμπειριών

Εάν δεν προέρχεστε από την κόσμο της νεοφυούς επιχειρηματικότητας ή δεν είστε σε ένα πρόγραμμα MBA όπου μαθαίνετε για τα επιχειρηματικά κεφάλαια, παρακολουθείτε φίλους σας να ιδρύουν startup εταιρείες και να συναντούν ανθρώπους που έχουν εργαστεί για VC, έχετε μεγάλο κενό να καλύψετε. Μην ανησυχείτε, όμως, υπάρχουν αρκετές πηγές γνώσης και γι’ αυτό.

“Η συναναστροφή με άλλους ιδρυτές επιχειρήσεων αποτελεί έναν αποτελεσματικό τρόπο μάθησης – μοιράζεστε ιδέες, πηγές πόρων, “κόλπα” αλλά και παγίδες”, σημειώνει η Levy. “Οι περισσότεροι ιδρυτές ενός βιομηχανικού κλάδου ή μιας περιοχής πραγματοποιούν ανεπίσημες συναντήσεις, επικοινωνούν μέσω επιχειρηματικών πλατφορμών ή συνεργάζονται με τοπικά επιχειρηματικά κεφάλαια ή με επιχειρηματικές ενώσεις”, εξηγεί.

Τα επόμενα βήματα

Ένα πράγμα ωστόσο που πρέπει να έχει κατά νου ένας “όψιμος” επιχειρηματίας κατά τη διαδικασία προσέγγισης ενός venture capital όπως η Primetime Partners είναι ότι δεν επενδύουν σε απλές ιδέες. Επενδύουν σε συναρπαστικές, αποδεδειγμένα αξιοποιήσιμες προτάσεις και σε επιχειρηματικά μοντέλα με προοπτικές ανάπτυξης.

Εάν βρίσκεστε ακόμη στο στάδιο της ιδέας, η Levy συμβουλεύει να υπολογίσετε πόσα χρήματα χρειάζεστε ώστε να αποδείξετε ότι η ιδέα σας είναι επιχειρηματικά βιώσιμη. Έπειτα αναζητείστε τρόπους να αυτοχρηματοδοτήσετε την ιδέα σας – είτε μέσω δανείου, είτε μέσω δανεισμού από συγγενείς και φίλους, είτε μέσω ενός “άγγελου επενδυτή”. Είναι απαραίτητο βήμα πριν απευθυνθείτε στα venture capitals, εξηγεί.

Αφού θα έχετε μια αποδεδειγμένα βιώσιμη και εφαρμόσιμη ιδέα, μια σωστή παρουσίαση και αλλά και τη σιγουριά ότι είστε έτοιμοι για το μεγάλο βήμα, θα μπορείτε να “χτυπήσετε την πόρτα” ενός επενδυτή, συμπληρώνει. Αν μάλιστα το προϊόν ή υπηρεσία που αναπτύσσετε έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την ποιότητα ζωής των μεγαλύτερων σε ηλικία ανθρώπων, η Levy σας καλεί να επικοινωνήσετε με την Primetime.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

© 2024 fimotro.gr – All Rights Reserved

design & development by Webartstudio.gr

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα