Κλειστό το λιανεμπόριο, μόνο με click away

Ανοίγουν κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία

Βιβλιοπωλεία, κομμωτήρια, κουρεία και ΚΤΕΟ θα μπορούν να λειτουργούν από την προσεχή Δευτέρα (14/12). Τα καταστήματα λιανικής πώλησης θα παραμείνουν κλειστά, ωστόσο, από την Κυριακή (13/12), θα επιτρέπεται η μετάβαση των καταναλωτών σε αυτά για την παραλαβή της παραγγελίας τους.

Πρόκειται για το λεγόμενο click away, ένα μοντέλο αγοράς, το οποίο θα εφαρμοστεί κατά το χρονικό διάστημα 13.12.2020-7.1.2021, καθώς λόγω των εορτών αναμένεται αύξηση στις παραγγελίες και οι ταχυμεταφορές είναι, ήδη, υπερφορτωμένες.

Παράλληλα, υπενθυμίζεται πως αυτήν την Κυριακή επιτρέπεται, προαιρετικά, η λειτουργία των σούπερ μάρκετ και όσων άλλων εμπορικών καταστημάτων δεν βρίσκονται σε αναστολή.

Ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης, εξειδίκευσε τα μέτρα που θα ισχύσουν στην αγορά, εν όψει των εορτών, συμμετέχοντας στην καθιερωμένη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, που τελείται από τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικό εκπρόσωπο, Στέλιο Πέτσα.

«Η κυβέρνηση, μετά από ενδελεχή εξέταση των επιδημιολογικών δεδομένων και μετά από πολύ μεγάλη συζήτηση με την Επιτροπή των λοιμωξιολόγων, οδηγήθηκε στην αναγκαστική απόφαση να μην επιτρέψουμε το άνοιγμα του λιανεμπορίου, ακόμα και σε αυτήν την κρίσιμη περίοδο των εορτών», επισήμανε ο κ. Γεωργιάδης, για να προσθέσει: «Θέλω να ξεκαθαρίσω προς όλες τις επιχειρήσεις και σε όλους τους εργαζομένους, δεν υποκρινόμαστε ότι αυτό δεν προκαλεί τεράστια ζημία».

Βιβλιοπωλεία

Ειδικότερα, όσον αφορά στα νέα μέτρα, τα βιβλιοπωλεία όλης της χώρας θα μπορούν να… ανεβάσουν ρολά από τη Δευτέρα, λειτουργώντας, εφόσον το επιθυμούν, με διευρυμένο ωράριο και με ανώτατο όριο τους τέσσερις πελάτες σε καταστήματα έως 100 τ.μ. Για τις επιχειρήσεις άνω των 100 τ.μ. θα επιτρέπεται επιπλέον ένας πελάτης ανά 15 τ.μ.

Ο υπουργός υπογράμμισε πως αποφασίστηκε να επαναλειτουργήσουν τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται, αμιγώς, στην πώληση βιβλίων -τα οποία ανέρχονται σε 1.784 σε όλη την επικράτεια- για λόγους συμβολισμού, προβολής του πνεύματος και του πολιτισμού.

Κομμωτήρια – κουρεία

Για τα κομμωτήρια και τα κουρεία ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως για να αποφευχθεί ο συνωστισμός θα απαγορεύεται η αναμονή σε χώρο κοινόχρηστο, εντός αυτών, «περιμένοντας ο ένας να αντικαταστήσει τη θέση του άλλου». Ολοι θα πηγαίνουν μόνο με συγκεκριμένο ραντεβού που θα αποδεικνύεται με SMS, έτσι ώστε να μη γίνει κατάχρηση του μέτρου.

Επισημαίνεται πως είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας για τους πελάτες και το προσωπικό των κομμωτηρίων-κουρείων, ενώ πρέπει να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ τους 2 μέτρων. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις μπορούν να λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο (7 π.μ. έως 9 μ.μ.), ενώ παράλληλα δύνανται να… ανεβάσουν ρολά τις Κυριακές 13, 20 και 27 Δεκεμβρίου (προαιρετική λειτουργία).

ΚΤΕΟ

Και στην περίπτωση των ΚΤΕΟ, οι πελάτες θα προσέρχονται μόνον κατόπιν ραντεβού. Μάλιστα οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη λειτουργίας τους να διατηρούν τον κατάλογο με τα ραντεβού, ο οποίος θα επιδεικνύεται στα ελεγκτικά όργανα.

Δωρεάν τα sms – Eιδική πλατφόρμα στο e-katanalotis για επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν e-shop

Δωρεάν θα είναι τα μηνύματα για τους καταστηματάρχες που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης σε συνέντευξή του σήμερα το πρωί στον τηλεοπτικό σταθμό Open, εξηγώντας τη λειτουργία της παραγγελίας μέσω click away.

Ο κ. Σταμπουλίδης είπε ότι οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις παραγγελίες μέσω click away.

Όσες επιχειρήσεις δεν έχουν e-shop θα μπορούν να χρησιμοποιούν την μετεξέλιξη της ειδικής πλατφόρμας e-katanalotis που θα είναι σε ισχύ από Δευτέρα, στην οποία επίσης από Δευτέρα, οι καταναλωτές θα μπορούν να βρουν εκτός από τις τιμές προϊόντων σούπερ μάρκετ και τις τιμές καυσίμων.

Σε ό,τι αφορά στα sms για τους εμπόρους χωρίς ηλεκτρονικό κατάστημα, η πλατφόρμα του υπουργείου θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου. Θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, θα στέλνει και ο έμπορος αντίστοιχα. Θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει. Οπότε, το sms που θα έπρεπε να στείλει η επιχείρηση στον πελάτη θα είναι δωρεάν, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.

Όσον αφορά στις μετακινήσεις τόνισε ότι για να παραλάβουμε την παραγγελία μας θα μπορούμε να κινούμαστε εντός της ίδιας περιφέρειας.

Για το άνοιγμα των επιχειρήσεων μανικιούρ-πεντικιούρ ανέφερε: «Τα εξετάζουμε όλα. Θα δούμε πώς θα κινηθεί η εβδομάδα και αν θα μας επιτραπεί να πάρουμε αποφάσεις», ενώ για τα βιβλιοπωλεία υπογράμμισε ότι «ανοίγουν μόνο βιβλιοπωλεία, όχι χαρτοπωλεία. Θα πωλούνται από κοντά μόνο βιβλία, αν θέλουμε κάτι άλλο το παραγγέλνουμε ηλεκτρονικά».

Click away

Σε σχέση με το click away, ξεκινάει από αυτή την Κυριακή για όσα καταστήματα το επιθυμούν και έχουν τη δυνατότητα. Το μέτρο μπορεί να λειτουργήσει μόνο σε επιχειρήσεις που έχουν εξωτερική είσοδο στο δρόμο. Συνεπώς, Mall, κλειστά εμπορικά κέντρα και επιχειρήσεις που συστεγάζονται σε μεγάλα κτίρια και που δεν έχουν ξεχωριστή είσοδο στον δημόσιο δρόμο δεν θα μπορούν να έχουν την υπηρεσία του click away. Στην ουρά έξω από τα εμπορικά καταστήματα θα επιτρέπονται έως 9 άτομα, ενώ η απόσταση μεταξύ των πελατών θα πρέπει να είναι το λιγότερο 2 μέτρα ο ένας από τον άλλον. Οπως επισημάνθηκε κατά την ενημέρωση, μόνο ένα άτομο θα μπορεί να παραλάβει την παραγγελία, όχι ομάδες ατόμων, ολόκληρες οικογένειες ή παρέες.

Αναφερόμενος στο μέτρο ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, υπογράμμισε: «Καταρχάς, να ξεκαθαρίσω, δεν υποκρινόμαστε ότι το click away μπορεί να ισοφαρίσει σε επιχειρήσεις τη ζημία από τη μη λειτουργία του λιανικού εμπορίου. Γι’ αυτό το λόγο και οι επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν με το click away νοούνται ως παραμένουσες κλειστές με κρατική εντολή και θα λαμβάνουν, κανονικά, όλα τα ωφελήματα και τα προστατευτικά μέτρα που έως τώρα ελάμβαναν ως απολύτως κλειστές».

Επί των διαδικαστικών, ο κ. Γεωργιάδης εξήγησε: « Ο πελάτης θα κάνει την παραγγελία του είτε μέσα από το e-shop, το ηλεκτρονικό κατάστημα μιας επιχείρησης και πληρωμή μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος πληρωμών, είτε μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, τηλεφωνικής παραγγελίας από το κατάστημα και πληρωμής -αν δεν υπάρχει e-shop στη συγκεκριμένη επιχείρηση- μέσω του συστήματος POS έξω από το κατάστημα με το ασύρματο μηχάνημα.

Στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει για να μετακινηθεί ο πελάτης να έχει στην κατοχή του ηλεκτρονική απόδειξη πληρωμής ή αποστολή μηνύματος SMS από την επιχείρηση που θα αναφέρει την επωνυμία της επιχείρησης, το ΑΦΜ της, την επωνυμία του πελάτη και την ακριβή ώρα κατά την οποία θα μπορεί ο πελάτης να παραλαμβάνει την παραγγελία του».

Σύμφωνα με τον ίδιο, αποφασίστηκε να επιτραπεί το click away για τους εξής δύο, βασικούς λόγους: Πρώτον, διότι οι υπηρεσίες των ταχυμεταφορών έχουν βρεθεί στα όρια της λειτουργίας τους. «Πολλές, πλέον, δεν παραλαμβάνουν παραγγελίες ή παραδίδουν μετά από πολλές ημέρες καθυστέρηση δημιουργώντας μία ιδιότυπη στάση εμπορίου», όπως είπε.

Και ο δεύτερος για να δοθεί στα καταστήματα και στις εμπορικές επιχειρήσεις μία μερική διέξοδος, προκειμένου να ισοφαρίσουν τις τεράστιες ζημίες από τη μη λειτουργία τους κατά τη διάρκεια των εορτών.

Ο υπουργός ξεκαθάρισε πως εάν παρατηρηθούν φαινόμενα συνωστισμού – καταστρατήγηση του μέτρου «click away», για άσκοπες μετακινήσεις, θα αναγκαστούν να το αποσύρουν.

Η δε παρουσία κοινού εντός των καταστημάτων θα τιμωρείται με πρόστιμο που θα κυμαίνεται από 2.000 έως 50.000 ευρώ (θα καθορίζεται με βάση τα τετραγωνικά της επιχείρησης), ενώ παράλληλα προβλέπεται αναστολή λειτουργίας από 15-90 ημέρες. Για τους καταναλωτές, το πρόστιμο διαμορφώνεται σε 300 ευρώ για την παρουσία τους εντός καταστήματος και επίσης σε 300 ευρώ για τη μη επίδειξη εντύπου προαγοράς ή SMS του προμηθευτή.

Στα όργανα επιβολής κυρώσεων συμπεριλαμβάνονται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτού, η Ελληνική Αστυνομία και η Δημοτική Αστυνομία, οι Περιφερειακές ελεγκτικές υπηρεσίες, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Πληροφορίες και καταγγελίες για όλο τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς παρέχονται στους καταναλωτές καλώντας στο τετραψήφιο 1520.

ΧΟΝΔΡΕΜΠΟΡΙΟ

Αξίζει να σημειωθεί πως στην Υπουργική Απόφαση, όπου θα αποτυπώνεται το σύνολο των νέων μέτρων, θα προβλέπεται πως η μόνη περίπτωση που θα επιτρέπεται επαγγελματίας να βρίσκεται εντός χώρου για να προχωρήσει σε αγορά χονδρικού εμπορίου θα είναι για τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τις οικοδομικές δραστηριότητες, για τα υπόλοιπα θα εφαρμοστεί το σύστημα του click away (όπως δηλαδή στο λιανεμπόριο). Κι αυτό, διότι παρατηρήθηκε καταστρατήγηση της δυνατότητας λειτουργίας (από την αρχή της καραντίνας) των επιχειρήσεων χονδρεμπορίου.

Οπως σημείωσε, χαρακτηριστικά, ο κ. Γεωργιάδης, υπήρξαν επιχειρήσεις που έκαναν διαφήμιση της δυνατότητάς τους να έχουν πελάτες με τιμολόγιο εντός του καταστήματος. «Αυτό είναι απολύτως απαράδεκτο και έξω από το πνεύμα όλων των μέτρων που έχουμε πάρει», προσθέτοντας: «Δεν θα επιτρέψουμε μέσα σε αυτές τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες στο μέτρο που αυτό είναι εφικτό να δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ κάποιων έναντι κάποιων άλλων».

Εμπορικός κόσμος: «Δεν καλύπτονται οι απώλειες με τηλεφωνικές παραγγελίες»

Προβληματισμό για την… επόμενη ημέρα των εμπορικών, μικρομεσαίων επιχειρήσεων δημιουργούν οι χθεσινές εξαγγελίες της κυβέρνησης σε σχέση με τα μέτρα που θα ισχύσουν στην αγορά κατά τις γιορτές των Χριστουγέννων.

«Για τη συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων -ιδιαίτερα στους μεγάλους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης- οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα. Καμία αναπλήρωση των απωλειών δεν θα επέλθει με τηλεφωνικές παραγγελίες, καθώς κανείς πελάτης δεν πληρώνει αν δεν βλέπει τι αγοράζει», δήλωσε ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Γιώργος Καρανίκας.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Κωνσταντίνος Μίχαλος, πρότεινε η κυβέρνηση «να πρωτοστατήσει, ώστε και σε ελληνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο να αποφασιστεί η λεγόμενη συγχώρεση χρέους (debt forgiveness) δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στα κράτη να διαγράψουν χρέη προς το Δημόσιο που αφορούν τις πληγείσες από τον κορονοϊό επιχειρήσεις. Και αυτό γιατί οι προτεινόμενες αναστολές πληρωμής των χρεών δεν οδηγούν πουθενά, αντίθετα συσσωρεύουν τα χρέη των επιχειρήσεων στο μέλλον», όπως είπε.

O, δε, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, δήλωσε σε τηλεοπτικό σταθμό: «Συστήματα τύπου “click away”, ραντεβού και ψηφιακές πωλήσεις, αποτελούν συμπληρωματικές μεθόδους και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ολοκληρωμένη λειτουργία της αγοράς. Σεβόμαστε αποδεδειγμένα τη γνώμη των ειδικών επιστημόνων για τα θέματα υγείας, όμως δεν μπορούμε να τους αφήσουμε να τοποθετούνται και σε πρακτικά ζητήματα της αγοράς, που γνωρίζουμε καλύτερα και αφορούν χιλιάδες συμπολίτες μας».

Τέλος, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς σε ανακοίνωσή του υπογραμμίζει πως οι εξαγγελίες της κυβέρνησης «μεταφράζονται, ουσιαστικά, σε μια ολική καταστροφή και ανεπανόρθωτες ζημιές, που θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια και με κυνικό τρόπο στον οικονομικό “θάνατο” τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις», τονίζοντας πως τα μέχρι τώρα μέτρα στήριξης δεν μπορούν να δώσουν την παραμικρή ανάσα στην αγορά με το συντριπτικό χτύπημα που δέχεται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα