Στα άδυτα του Κηφισού, κάτω από την εθνική οδό όπου περνούν καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα, συνεχίζει να ρίχνει «φως» η Περιφέρεια Αττικής, υπό τον φόβο πλημμυρικών φαινομένων.

Ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς, λίγο πριν τη νέα αυτοψία που πρόκειται να πραγματοποιηθεί σήμερα το πρωί (05/09) στην υπόγεια κοίτη του ποταμού κατά την οποία θα προκύψουν νέα ευρήματα, μιλά αποκλειστικά στο CNN Greece για τις δυσκολίες καθαρισμού μετά από ολόκληρες δεκαετίες, αλλά και την εξέλιξη των σχετικών εργασιών.

«Δεν θα διακινδυνεύσουμε ανθρώπινες ζωές»

Όπως δηλώνει ο Νίκος Χαρδαλιάς, το σχέδιο της περιφέρειας είναι «ολιστικό» με ευθύνη απέναντι στους πολίτες.

«Το σχέδιό μας είναι ολιστικό. Στην ασφαλή, βιώσιμη, ανθεκτική Αττική για την οποία δεσμευτήκαμε στους πολίτες δεν έχει θέση η διακινδύνευση της ανθρώπινης ζωής, των περιουσιών και του περιβάλλοντος. Προχωράμε με έργα ουσίας, μακριά από κινήσεις φθηνού εντυπωσιασμού», σημειώνει χαρακτηριστικά.

kifissos katharismos

«Επιχείρηση» Κηφισός: Οι δύο επιπλέον δυσκολίες

Στο μεταξύ, διαπιστώθηκαν δύο επιπλέον δυσκολίες που καταδεικνύουν το μέγεθος του εγχειρήματος:

  • ⁠Η πρώτη, αφορά την παρουσία νερού στο μείγμα των φερτών υλικών που απομακρύνεται, η οποία καθιστά αναγκαία την προσωρινή παράπλευρη απόθεσή τους, προκειμένου να είναι δυνατή η φόρτωσή τους μετά την απομάκρυνση του νερού.
  • Η δεύτερη αφορά τη φύση των υλικών που απομακρύνονται.

Σημειώνεται ότι ο καθαρισμός του Κηφισού πραγματοποιείται κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, λόγω απουσίας επαρκούς αερισμού, έλλειψης φωτισμού, μεγάλου αριθμού εντόμων και βουρκώδους υποστρώματος. Το κυριότερο πρόβλημα όμως, αφορά την ύπαρξη νερού εντός του κλειστού τμήματος του αγωγού, σε σημαντικό ύψος.

Άλλωστε, είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια αυτοψίας που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Αυγούστου, η πρόσβαση, ξεκινώντας από την οδό Αγίας Άννης, στο ύψος της περιοχής του Αγίου Ιωάννη Ρέντη, ήταν δυνατή μόνο για μήκος περίπου δύο χιλιομέτρων καθώς το ύψος του νερού έφτανε τα 80 εκατοστά.

Σκουπίδια, έπιπλα και ό,τι… κατεβάσει ο ρους

Η «επιχείρηση» Κηφισός πραγματοποιείται για να υπάρξει απρόσκοπτη ροή των ομβρίων υδάτων υπό τον φόβο μιας πιθανής πλημμύρας. Στόχος του εγχειρήματος είναι να ανοίξει η διατομή ώστε να μην κάνει υπερχείλιση ο ποταμός, καθώς οι ποσότητες των σκουπιδιών και των φερτών υλικών που «κατεβαίνουν» είναι τεράστιες.

Υπενθυμίζεται ότι τα συνεργεία της περιφέρειας στον Κηφισό κατά την πρόσφατη αυτοψία που διενεργήθηκε προ ημερών, εντόπισαν μεταξύ άλλων σωλήνες, παλιοσίδερα, νεκρά ζώα, λάστιχα, φερτά υλικά ακόμα και… έπιπλα.

kifisos-2.jpg

Η πρόοδος των εργασιών, το κόστος και το deadline

Τα κλειστά τμήματα κατά τα οποία πραγματοποιείται ο καθαρισμός ξεκινούν από τον φαληρικό όρμο και φτάνουν έως τις παρυφές των ορεινών όγκων της Πεντέλης και της Πάρνηθας, ενώ εκτείνονται σε μήκος 8,6 χιλιομέτρων από το συνολικό μήκος των 27 χιλιομέτρων του ποταμού.

Η πρόοδος των εργασιών επηρεάζεται επίσης και από τον όγκο των φερτών υλικών που ανασύρουν τα τεχνικά συνεργεία της Περιφέρειας Αττικής, καθώς έπειτα από περίπου δύο δεκαετίες που ο Κηφισός είχε αφεθεί στην τύχη του, τα φερτά υλικά που έχουν συσσωρευτεί είναι πολύ περισσότερα από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί.

katharismos kifisou

Οι εργασίες προχωρούν ικανοποιητικά, με εξαίρεση τις ημέρες που βρέχει και τα συνεργεία εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να δουλέψουν, λόγω της ανόδου της στάθμης και της ροής των υδάτων.

Eπιπλέον, ο καθαρισμός περιλαμβάνει τα εξής τμήματα: από τον Φαληρικό όρμο (έναντι της λεωφόρου Ποσειδώνος) μέχρι το ύψος της οδού Μπιζανίου στο δήμο Μοσχάτου – Ταύρου. Aπό την οδό Αγίας Άννης στον δήμο Νίκαιας – Αγίου Ιωάννη Ρέντη μέχρι τη συμβολή των οδών Περισσού και Παππά στο δήμο Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας και από το ύψος της οδού Οδυσσέα Ανδρούτσου μέχρι το ύψος της οδού Λέσβου στο Δήμο Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας.

Να σημειωθεί πως, το CNN Greece είχε αναδείξει μήνες πριν το συγκεκριμένο θέμα σε εκτενές ρεπορτάζ, δίνοντας έμφαση στα σοβαρότερα ζητήματα του Κηφισού τα οποία φυσικά εντοπίζονταν στην υπόγεια κοίτη, αλλά και στην παροχετευτική ικανότητα του ποταμού, σε μια περίοδο μάλιστα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ανακοινώσει την παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη επικαιροποίηση των χαρτών κινδύνου πλημμυρών.

Για τα «τυφλά» σημεία, τις περιοχές που βρίσκονταν και εξακολουθούν ακόμα και σήμερα να είναι στο «κόκκινο», τις ανησυχίες για το ενδεχόμενο να πλημμυρίσει ο Κηφισός, αλλά και για τα έργα που θα έδιναν λύση, είχαν τότε τοποθετηθεί ο πρώην περιφερειάρχης Γ. Πατούλης, τοπογράφοι-μηχανικοί, σπηλαιολόγοι, προηγούμενοι εντεταλμένοι της περιφέρειας αλλά και ειδικοί εκ της διευθύνσεως αντιπλημμυρικών και εγγειοβελτιωτικών έργων.