Μια μόνο ημέρα πριν από τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές, η καμπάνια της Αντιπροέδρου Κάμαλα Χάρις έχει υιοθετήσει έναν πιο αισιόδοξο τόνο, προβάλλοντας εμπιστοσύνη στους ψηφοφόρους για τον σκληρό αγώνα που θα δώσει την Τρίτη (05/11) απέναντι στον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.

Η Χάρις, η οποία είχε παρουσιαστεί από πολλούς ως «το αουτσάιντερ», τώρα δηλώνει ότι η καμπάνια της αναμένει μια νίκη με μικρή διαφορά, αν και το προβάδισμά της στις πανεθνικές δημοσκοπήσεις και στις κρίσιμες πολιτείες έχει μειωθεί ελαφρώς τις τελευταίες εβδομάδες.

Η καμπάνια του Τραμπ, ενθαρρυμένη από την υψηλή πρόωρη συμμετοχή των Ρεπουμπλικανών, αμφισβητεί την αισιοδοξία της Χάρις και ισχυρίζεται ότι θα κερδίσει την εκλογική αναμέτρηση.

Το οικονομικό πλεονέκτημα της Χάρις έναντι του Τραμπ της έχει επιτρέψει να οικοδομήσει μια ισχυρότερη εκστρατεία στο πεδίο, με περισσότερες δαπάνες για διαφημίσεις και στοχευμένη ψηφιακή προσέγγιση.

Οι εκτιμήσεις της «Future Forward» που στηρίζει την Χάρις

Παρά τις προειδοποιήσεις της «Future Forward», εταιρείας πολιτικής επικοινωνίας που υποστηρίζει την καμπάνια της Χάρις, ότι οι πιθανότητες νίκης της είχαν πέσει από το 54% στις αρχές Οκτωβρίου στο 37% στο τέλος του μήνα, η καμπάνια της Χάρις επιμένει ότι έχει ανακτήσει τη δυναμική της.

 

Η «Future Forward» εκτιμά ότι η πιθανότητα νίκης της Χάρις φτάνει το 49%, αποδίδοντας την ανάκαμψή της σε μέρος των αναποφάσιστων ψηφοφόρων που στρέφονται προς το μέρος της και στην αρνητική ανταπόκριση της διχαστικής ρητορικής της καμπάνιας του Τραμπ, όπως τα σχόλια που διατυπώθηκαν για το Πουέρτο Ρίκο σε πρόσφατη προεκλογική συγκέντρωση.

Η Χάρις έχει δει μικρή βελτίωση στις δημοσκοπήσεις σε κάποιες κρίσιμες πολιτείες, αν και το προβάδισμά της στις εθνικές δημοσκοπήσεις μειώθηκε από τις 2,5 μονάδες στα μέσα Οκτωβρίου στις 2,1 μονάδες.

Μια απρόσμενη εξέλιξη ήταν η δημοσκόπηση της «Des Moines Register» που έδειξε ότι η Χάρις προηγείται του Τραμπ στην Αϊόβα, πολιτεία την οποία ο Τραμπ είχε κερδίσει με πάνω από 8 μονάδες το 2020. Η καμπάνια της Χάρις. επικαλείται τώρα αυτή την αλλαγή ως ένδειξη δυναμικής.

Σε συγκέντρωση στην Ατλάντα, η Χάρις κάλεσε τους αναποφάσιστους ψηφοφόρους να λάβουν υπόψη την υπόσχεσή της να συνεργαστεί με ανθρώπους που διαφωνούν μαζί της, συγκρίνοντας αυτή την υπόσχεση με τις προειδοποιήσεις του Τραμπ περί «εσωτερικού εχθρού». Η ρητορική του Τραμπ, συμπεριλαμβανομένων επιθετικών σχολίων σε συγκεντρώσεις-σύμφωνα με τους συμβούλους της Χάρις- «έχει απομακρύνει κάποιους αναποφάσιστους ψηφοφόρους».

«Δυσκολεύεται η Χάρις να κερδίσει την υποστήριξη των ανδρών»

Η ομάδα του Τραμπ απορρίπτει αυτούς τους ισχυρισμούς, υποστηρίζοντας ότι η καμπάνια της Χάρις φαντάζεται γεγονότα για να αποσπάσει την προσοχή από τα ευρύτερα προβλήματα των Δημοκρατικών. Ένας ανώτερος, μάλιστα, σύμβουλος του Τραμπ ανέφερε ότι η Χάρις δυσκολεύεται να κερδίσει την υποστήριξη των ανδρών ψηφοφόρων και τόνισε ότι η στρατηγική του Τραμπ να προσεγγίσει νεότερους και λιγότερο τακτικούς άνδρες ψηφοφόρους μέσω μη συμβατικών πλατφορμών αποδίδει καρπούς.

Ο Τραμπ έχει επικεντρωθεί σε νεότερους άνδρες, που αποτελούν το 11% του εκλογικού σώματος στις κρίσιμες πολιτείες. Παρόλο που οι Δημοκρατικοί αναλυτές υποδεικνύουν ότι τα στοιχεία της πρόωρης ψηφοφορίας δεν δείχνουν ακόμη σημαντική συμμετοχή αυτής της ομάδας, η καμπάνια του Τραμπ παραμένει αισιόδοξη.

Το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων συνεχίζει να αποτελεί κεντρικό χαρακτηριστικό του εκλογικού αγώνα, με τη Χάρις να προηγείται κατά 11 μονάδες μεταξύ των γυναικών και τον Τραμπ να έχει προβάδισμα 10 μονάδων μεταξύ των ανδρών, δημιουργώντας ένα έντονο χάσμα 21 μονάδων.

Η καμπάνια της Χάρις ανησυχεί επίσης για την μη υποστήριξη της από τους μαύρους άνδρες σε σύγκριση με τους αριθμούς του Τζο Μπάιντεν το 2020, κάτι που θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό μειονέκτημα σε έναν τόσο σκληρό αγώνα.

Διατήρηση του «Μπλε Τείχους» επιδιώκει η Χάρις

Και οι δύο καμπάνιες έχουν σχεδιάσει πιθανούς δρόμους για τις 270 εκλεκτορικές ψήφους. Η στρατηγική της Χάρις βασίζεται κυρίως στη διατήρηση του «Μπλε Τείχους» δηλαδή πολιτειών, όπως το Μίσιγκαν, το Ουισκόνσιν και η Πενσιλβάνια, ενώ επίσης στοχεύει τη Τζόρτζια, τη Βόρεια Καρολίνα, την Αριζόνα και τη Νεβάδα.

Η καμπάνια της έχει εκμεταλλευτεί την υποστήριξη δημοφιλών Δημοκρατικών κυβερνητών και το οικονομικό της πλεονέκτημα της επιτρέπει να έχει ένα εκτεταμένο δίκτυο προσέγγισης ψηφοφόρων, με χτυπήματα σε 13 εκατομμύρια πόρτες και 100 εκατομμύρια κλήσεις κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου.

Από την άλλη πλευρά, ο πιο απλός δρόμος για τη νίκη του Τραμπ περιλαμβάνει τη νίκη στη Βόρεια Καρολίνα, την Πενσιλβάνια και τη Γεωργία, με την καμπάνια του να εξακολουθεί να πιέζει για να κερδίσει και τις επτά κρίσιμες πολιτείες. Ο Τραμπ στοχεύει επίσης σε πιθανές εκπλήξεις σε πολιτείες που παραδοσιακά θεωρούνται Δημοκρατικές, όπως το Νέο Μεξικό και η Βιρτζίνια.

Η στρατηγική Τραμπ για ενεργοποίηση αδρανών ψηφοφόρων

Εν τω μεταξύ, ο Τραμπ το σαββατοκύριακο συνέχισε τις έντονες προεκλογικές προσπάθειες με πολλαπλές στάσεις στη Βόρεια Καρολίνα και τη Τζόρτζια. Η στρατηγική της εκστρατείας του βασίζεται στην κινητοποίηση ψηφοφόρων που μπορεί να ήταν αδρανείς σε προηγούμενες εκλογές, αλλά επρόκειτο να ενεργοποιηθούν ακούγοντας τα μηνύματά του.

Και οι δύο εκστρατείες επενδύουν σημαντικά στην τελική τους ώθηση, με τη Χάρις να βασίζεται σε επιχειρήσεις πόρτα-πόρτα στο πεδίο, ενώ ο Trump βασίζεται στην απήχησή του στους άνδρες.

Οι εκλογές απ’ ότι φαίνεται θα εξαρτηθούν από την προσέλευση των ψηφοφόρων στις κρίσιμες πολιτείες, με τις δύο πλευρές να προετοιμάζονται για ένα αποτέλεσμα νίκης με μικρή διαφορά.

Το ερώτημα είναι τι θα συμβεί μετά όταν και οι δύο πλέον εκστρατείες δηλώνουν ότι σε περίπτωση νίκης με μικρή διαφορά θα αμφισβητήσουν το εκλογικό αποτέλεσμα.