Οι εκπτώσεις δεν αύξησαν τον τζίρο των καταστημάτων

Δύο στις τρεις επιχειρήσεις είχαν χαμηλότερο τζίρο κατά τη διάρκεια των ενδιάμεσων εκπτώσεων του Νοεμβρίου ενώ μόλις το 4% είδε βελτίωση των πωλήσεων.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ τέσσερις στις πέντε επιχειρήσεις (78%) συμμετείχαν στο εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Όπως παρατηρήθηκε και τον Μάιο του 2016, το ποσοστό των επιχειρήσεων που κάνουν προσφορές εντός του 10ημέρου αυξάνεται όταν αναφερόμαστε σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο ένδυσης – υπόδησης, ενώ μειώνεται για τις επιχειρήσεις ειδών ψυχαγωγίας όπως βιβλία, παιχνίδια και αθλητικά είδη και ειδών οικιακού εξοπλισμού.

Περίπου το ένα τρίτο των επιχειρήσεων (35%) επέλεξαν να προβούν σε προσφορές μεταξύ 11% και 20% και αντίστοιχο ποσοστό (30%) είχε μεγαλύτερες εκπτώσεις, δηλαδή μεταξύ 21% και 40%. Οι επιχειρήσεις ένδυσης υπόδησης αν και συμμετέχουν με μεγαλύτερη ένταση στο εκπτωτικό δεκαήμερο φαίνεται να περιορίζονται σε μικρότερης τάξης εκπτώσεις αφού το 42% εξ αυτών έκανε προσφορές μεταξύ 11% και 20%, ενώ το 36% των επιχειρήσεων οικιακού εξοπλισμού επέλεξε να μειώσει τις τιμές των προϊόντων μεταξύ 21% και 40%.
Συνολικά η εκπτωτική περίοδος του Νοεμβρίου, όσον αφορά στις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων που συμμετείχαν σε αυτήν, κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή για 2 στις 3 επιχειρήσεις. Το 29% των επιχειρήσεων είδε τις φετινές πωλήσεις, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς, να παραμένουν στα ίδια επίπεδα και μόλις το 4% σε καλύτερο επίπεδο σε σύγκριση με το 2015.
Μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο «οικιακού εξοπλισμού», με το ποσοστό αυτών που είχαν μικρότερες πωλήσεις να ανέρχεται στο 71%. Επίσης οχτώ στις δέκα επιχειρήσεις με έδρα τη Μακεδονία εμφανίζουν μείωση στις πωλήσεις τους σε σύγκριση με πέρυσι και πιο ανθεκτικές φαίνονται να είναι οι επιχειρήσεις με έδρα την Κρήτη και τα υπόλοιπα νησιά της Ελλάδας.
Η ενδιάμεση εκπτωτική περίοδος του Νοεμβρίου στην πλειονότητα των περιπτώσεων (49%) δεν επηρεάζει το συνολικό τζίρο, για το διάστημα της φθινοπωρινής-χειμωνιάτικης σεζόν. Το 38% των επιχειρηματιών πιστεύει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του συνολικού τζίρου της σεζόν και ένας στους δέκα ότι έχει θετικό αντίκτυπο. Το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι έχει αρνητικό αποτέλεσμα μεγαλώνει όταν αναφερόμαστε σε επιχειρήσεις με μικρό κύκλο εργασιών κάτω των 30.000 ευρώ.
Όσον αφορά στο όφελος των εκπτωτικών δεκαήμερων στην επισκεψιμότητα των καταστημάτων τα 3 χρόνια που έχουν θεσμοθετηθεί, οι επιχειρηματίες απαντούν σε ποσοστό 60% ότι το συγκεκριμένο μέτρο δεν έχει επηρεάσει τη συχνότητα επίσκεψης των καταναλωτών στο κατάστημά τους. Επίσης υπάρχει ένα 20% που δηλώνει ότι έχει αρνητικά αποτελέσματα. Μία εξήγηση που μπορεί να δοθεί, είναι ότι καταστήματα μεγαλύτερου μεγέθους, που έχουν δυνατότητα να μειώσουν περισσότερο τις τιμές τους, προσελκύουν το καταναλωτικό κοινό με αποτέλεσμα στα μικρότερα σε τάξη καταστήματα να συρρικνώνεται το αγοραστικό κοινό. Τέλος, θετικό αντίκτυπο του μέτρου στην επισκεψιμότητα του καταστήματός του δηλώνει ότι έχει ένα 18% των επιχειρηματιών που συμμετείχαν στην έρευνα.
Σε ακόμα μία εποχική έρευνα της ΕΣΕΕ αποτυπώνεται η δυσαρέσκεια του εμπορικού κόσμου προς το μέτρο του δεκαήμερου εκπτώσεων Μαΐου και Νοεμβρίου, καθώς το 58% των επιχειρηματιών είναι αντίθετο προς αυτό σε αντίθεση με το 23% που συμφωνεί με αυτό.