25 Απριλίου 2024
25 Απριλίου 2024

Αναζητούν τα αίτια της πτώσης του Χιούι

από fimotro

Αδιευκρίνιστες παραμένουν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συντελέστηκε η τραγωδία της συντριβής του στρατιωτικού ελικοπτέρου τύπου Χιούι στο Σαραντάπορο της Ελασσόνας, που κόστισε τη ζωή τεσσάρων αξιωματικών και τον σοβαρό τραυματισμό μιας αρχιλοχία.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις από στρατιωτικές πηγές, το ελικόπτερο κατέπεσε επειδή προσέκρουσε ή παρέσυρε καλώδια υψηλής τάσεως της ΔΕΗ όταν οι χειριστές του αναγκάστηκαν να πετάξουν χαμηλά λόγω της περιορισμένης ορατότητας που επικρατούσε στην περιοχή ή λόγω βλάβης που παρουσιάστηκε στο ελικόπτερο.
Πλέον, η επιτροπή, που συνέστησε το Γενικό Επιτελείο Στρατού για τη διερεύνηση των αιτίων της τραγωδίας, καλείται να δώσει απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα που αφορούν τη χρησιμοποίηση των «γερασμένων» Χιούι, όπως για παράδειγμα πότε συντηρήθηκε τελευταία φορά το ελικόπτερο και ποιο ήταν το υπόλοιπο ωρών λειτουργίας του μέχρι την επόμενη συντήρησή του, αλλά και πόσες ώρες πτήσεως είχαν στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης.
Αναζητούν τα αίτια της πτώσης του Χιούι
Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα η παραλαβή των ελικοπτέρων UH-1H Huey, παγκοσμίως γνωστά ως Χιούι, ξεκίνησε το 1969 και ολοκληρώθηκε το 1981. Το 1993 παρελήφθησαν από τον αμερικανικό στρατό και άλλα μεταχειρισμένα ελικόπτερα.
Έτσι, ο στόλος της Αεροπορίας Στρατού έφθασε να αριθμεί περίπου 100 ελικόπτερα Χιούι από τα οποία, όμως, σήμερα μόλις τα μισά μπορούν να θεωρηθούν επιχειρησιακώς διαθέσιμα. Ο δείκτης ατυχημάτων για τα ελικόπτερα Χιούι παραμένει στα χαμηλά επίπεδα του 0,07, δηλαδή σε ένα μείζον ατύχημα ανά 62.500 ώρες πτήσης.
Παρόλα αυτά, όμως, ο αριθμός των νεκρών σε πέντε αεροπορικά δυστυχήματα φθάνει τους 23, χωρίς σε αυτόν να συμπεριλαμβάνονται οι τέσσερις αξιωματικοί που έχασαν τη ζωή τους στο χθεσινό δυστύχημα.
Το χρονικό
Το ελικόπτερο χάθηκε από τα ραντάρ γύρω στις 7.30 χθες το πρωί στην περιοχή της Ελασσόνας ενώ εκτελούσε πτήση από το Στεφανοβίκειο της Μαγνησίας, όπου είναι η έδρα του Τάγματος Ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού, προς τη Λάρισα και από εκεί προς την Κοζάνη.
Στην επιχείρηση έρευνας μετείχαν ένα Super Puma, ένα ελικόπτερο τύπου Agusta Bell της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά κι ένα πυροσβεστικό αεροσκάφος τύπου CL-415 που εντόπισαν το ελικόπτερο στην περιοχή Σαρανταπόρου.
Από τα συντρίμμια, ανασύρθηκαν νεκροί ο υποδιοικητής της 1ης Στρατιάς, υποστράτηγος Ιωάννης Τζανιδάκης, ο συνταγματάρχης Θωμάς Αδάμου, ο ταγματάρχης (χειριστής του ελικοπτέρου) Δημοσθένης Γούλας και ο υπολοχαγός (συγκυβερνήτης) Κωνσταντίνος Χατζής. Μοναδική επιζήσασα είναι η αρχιλοχίας Βασιλική Πλεξίδα, η οποία νοσηλεύεται εκτός κινδύνου στο 424 ΓΣΝΣ Θεσσαλονίκης.
Σημειώνεται ότι κοντά στο Σαραντάπορο Ελασσόνας, όπου συνετρίβη το στρατιωτικό ελικόπτερο, είχε σημειωθεί πριν από 40 χρόνια η μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία της Ολυμπιακής Αεροπορίας με 50 νεκρούς.
Τριήμερο πένθος
Τριήμερο πένθος κηρύχθηκε στις Ένοπλες Δυνάμεις για τον θάνατο των τεσσάρων αξιωματικών, ενώ σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος της χώρας εξέφρασε τα θερμά συλλυπητήρια προς τις οικογένειες των νεκρών.
«Η πατρίδα και ο λαός μας εκφράζουν, μαζί με τη βαθιά οδύνη, ειλικρινή ευγνωμοσύνη προς τους ηρωικούς αξιωματικούς που έπεσαν στον βωμό της θωράκισης της Εθνικής μας Άμυνας και της χαλύβδωσης του φρονήματος των Ενόπλων μας Δυνάμεων», τόνισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος.
«Η σημερινή απώλεια των τεσσάρων αξιωματικών του ελληνικού στρατού, σε ώρα καθήκοντος, προκαλεί βαθιά οδύνη σε όλους μας. Στις οικογένειές τους εκφράζω θερμά συλλυπητήρια, τόσο προσωπικά, όσο και εκ μέρους της κυβέρνησης και του ελληνικού λαού. Στην τραυματία αρχιλοχία της αεροπορίας Στρατού, εύχομαι ταχεία ανάρρωση», δήλωσε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας.
Tη βαθιά του θλίψη για την απώλεια των τεσσάρων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων εξέφρασε ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας: «Προσβλέπω στην ταχεία διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος. Οι Έλληνες οφείλουμε πολλά στους άνδρες και τις γυναίκες των Ενόπλων Δυνάμεών μας. Κάτω από αντίξοες συνθήκες, με αυταπάρνηση και περηφάνια, με το αξιόμαχο και το υψηλό επίπεδο της εκπαίδευσής τους, υπηρετούν την ειρήνη και την ασφάλεια της πατρίδας μας».
Εγκαινίασε την εποχή των στροβιλοκινητήρων το 1956!
To ελικόπτερο Χιούι εμφανίστηκε με την ονομασία Βell Model 204 το 1956 και εγκαινίασε την εποχή των στροβιλοκινητήρων για τον στρατό των ΗΠΑ.
Πρωτοεμφανίστηκε στο Βιετνάμ το 1963. Το πλήρες όνομά του είναι Bell UH-1H Iroquois (Ιροκουά) από την ομώνυμη φυλή των ιθαγενών της Βόρειας Αμερικής. Το «Χιούι» είναι ένα παρατσούκλι που έχει επικρατήσει και αποτελεί φωνητικό αναγραμματισμό των αρχικών UH-1.
Πρόκειται για το πλέον επιτυχημένο στρατιωτικό ελικόπτερο στον κόσμο και χρησιμοποιήθηκε από τον στρατό 48 χωρών.
Ήταν ένα Ε/Π 9 θέσεων, πολλαπλών ρόλων το οποίο άλλαξε ριζικά τα δεδομένα και τη σχεδίαση των επιχειρήσεων, προδίδοντας νέα έννοια στην 3η διάσταση του πεδίου της μάχης, εκτελώντας αεροδιακομιδές (MedEvac), εναέριες εφόδους, μαζικές μεταφορές μικρών κλιμακίων χωρίς τη χρήση αλεξιπτωτιστών καθώς και αποστολές εγγύς υποστήριξης.
Περισσότερα από 5.000 Ε/Π χρησιμοποιήθηκαν στα μέτωπα της ΝΑ Ασίας.
Το 1963 παραδόθηκε το UH-1D (Model 205), με μακρύτερη άτρακτο για τη μεταφορά 12 στρατιωτών πλην του πληρώματος, βελτιωμένους κινητήρες και ακτίνα δράσης καθώς και την δυνατότητα να φέρει ποικιλία οπλικών συστημάτων (πυροβόλο 20mm, ρουκέτες 2,75 inc και αντιαρματικούς πυραύλους).
Η MedEvac έκδοση UH-1V μπορεί να μεταφέρει 6 φορεία και έναν νοσοκόμο. Το UH-1H (Model 205 A-1) ξεκίνησε την παραγωγή το 1967 και είναι όμοιο με το UH-1D με βελτιωμένο κινητήρα για αύξηση της μεταφορικής ικανότητας.
Έχει ληφθεί άδεια παραγωγής του τύπου από την Κίνα, την Τουρκία και την Ιταλία (ΑΒ-205). Περισσότερα από 9.000 τεμάχια όλων των τύπων έχουν κατασκευαστεί μέχρι τώρα και είναι σε υπηρεσία σε περίπου 40 χώρες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

© 2024 fimotro.gr – All Rights Reserved

design & development by Webartstudio.gr

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα